Formule 1 Voorspelling 2025: GP Verenigde Staten
Het eerste feestje bij McLaren is inmiddels in Singapore gevierd. De Britse renstal ging er voor het tweede jaar op rij met de constructeurstitel vandoor. Dat was echter ook de enige reden voor een feestje, aangezien Piastri en Norris wederom met elkaar in aanraking kwamen in de eerste bochtencombinatie. De topfavorieten hebben nog een ruime voorsprong, maar blijft dat ook zo?
Dat gaan we analyseren op basis van de volgende race, die wordt verreden op het Circuit of the Americas in Texas, 🇺🇸 Amerika. De race op 19 oktober 2025 🗓️ werd de laatste jaren structureel gewonnen door een auto met hoge topsnelheid. Weten de andere teams het McLaren wederom lastig te maken? Wij zochten het voor je uit!
Met zoveel concurrentie is het voorspellen van de winnaar uitdagend, maar we hebben enkele interessante opties voor wedden op deze Grand Prix van de Verenigde Staten 🇺🇸.
Formule 1: GP Verenigde Staten – Belangrijke Punten
De GP van de Verenigde Staten staat sinds 2012 op de kalender in de Formule 1. Het circuit is 5.513 kilometer lang en er worden in totaal 56 rondes over het circuit verreden. Met twee lange DRS-zones zijn de bochten 1 en 12 dé plekken waar we veel inhaalacties verwachten. Voorgaande jaren zagen we in de races gemiddeld tussen de 60 en 90 inhaalacties. Kortom, dat voorspelt veel goeds.
Kenmerken van het circuit zijn natuurlijk bocht 1, waarbij coureurs een helling van 11% trotseren die op zichzelf al enorm afremt. Zo laat mogelijk remmen is dus essentieel. Daarnaast speelt de wind vaak ook een rol, zeker door bochtencombinatie 2 tot en met 10, waarbij er continu van rijrichting wordt gewisseld.
In combinatie met de warmte, de snelle bochten op hoge snelheid én de harde remzones is het een zwaar circuit waar we menig coureur al hebben zien uitvallen. Dat er vanwege de sprintrace maar één vrije training zal worden verreden, maakt het voor de coureurs niet veel gemakkelijker. We verwachten dus veel van deze races op het Circuit of the Americas!
In Austin, Texas volgen we het sprintformat weer. Dit ziet er als volgt uit:
- Locatie: Circuit of the Americas
- Datum: 19 oktober 2025 (zondag)
- Starttijd: 21:00 uur Nederlandse tijd
- Raceweekend met sprintkwalificatie, sprint, kwalificatie en race.
Voorspelling Formule 1 VS 2025
TL;DR – Belangrijke trends en observaties (F1 Austin / GP Amerika)
- F1 Austin vraagt balans en bandenmanagement.
Snel S-secties in Sector 1, een steile klim naar T1 en harde remzone bij T12 betekenen dat aerobalans en bandenzorg de doorslag geven. - Kwalificatie weegt zwaar.
De run naar T1 is lang en breed en T12 biedt pas de volgende echte kans, waardoor startpositie vaak het tempo van de race bepaalt. - Norris is de favoriet voor pole.
Hij pakte vorig jaar de pole in Austin en blijft sterk over één ronde, wat hem opnieuw het beste uitzicht op P1 geeft. - Piastri moet de zondag controleren.
Als WK-leider heeft hij het meest complete racetempo binnen McLaren en kan hij zijn marge vergroten met een foutloze stint-opbouw. - Verstappen blijft een podiumkandidaat.
Hij is historisch sterk in Austin en straft elke strategische misser meteen af, ook zonder absolute Red Bull-dominantie.
De Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin is de belangrijkste graadmeter van de vorm aan het einde van het seizoen. Het COTA-circuit is snel, gevarieerd en technisch. De baan vraagt om een optimale aerodynamische balans en efficiënt bandenmanagement.
De laatste vijf races brachten uiteenlopende uitslagen en felle strijd. Oscar Piastri (McLaren) behield de leiding in het kampioenschap, terwijl Lando Norris (McLaren) Hongarije won. Max Verstappen (Red Bull) triomfeerde in Bakoe en in Monza, wat de zegereeks van McLaren doorbrak. De recente zege van George Russell (Mercedes) in Singapore maakte de strijd nog hechter. Alles wijst op een open scenario op GP Amerika.
Lando Norris is de hoofd kandidaat voor Pole Position. De Brit is momenteel het sterkst in de kwalificatie. Starten vanaf P1 weegt zwaar op F1 Austin, want de lange aanloop naar bocht T1 verkleint de risico’s bij de start. Oscar Piastri moet als leider de race controleren. Elk podium is een stap richting de titel. De Voorspelling F1 USA luidt dat hij zich niet mag laten domineren door Norris, want dan krimpt zijn voorsprong in het klassement.
Max Verstappen blijft zeer gevaarlijk, ook zonder absolute Red Bull-dominantie. De Nederlander is nog steeds een Amerika-specialist en sterk op de limiet. Hij blijft een serieuze kandidaat voor de zege. De grootste outsider is George Russell (Mercedes). De uitstekende tractie van zijn auto werkt in Austin. Als Russell de bandendegradatie goed beheert, heeft hij reële kansen om mee te vechten om de winst. Droog weer bevordert het rekenwerk. Een éénstopstrategie ligt voor de hand. We verwachten een fel gevecht om de zege in Texas.
McLaren lijkt te kloppen
Beide coureurs van McLaren mogen we natuurlijk niet uitvlakken. Norris wist wederom een aantal punten in te lopen op leider in het kampioenschap Piastri, maar ze kwamen ook weer met elkaar in aanraking op de baan. De kou lijkt nog niet uit de lucht en het is wachten tot het een keer helemaal fout gaat!
Toch vlakken we hen natuurlijk niet uit voor de overwinning. Beide coureurs rijden nog steeds in de beste bolide op de grid, maar de klad zit er de laatste weken wel in. De druk van het kampioenschap doet rare dingen en natuurlijk hoopt Verstappen hier ook van te profiteren.
Verstappen favoriet
Kijken we naar de afgelopen races, dan lijkt Max Verstappen namens Red Bull Racing enorm goede papieren te hebben. De Nederlander is daarmee ook de grootste favoriet. Met drie overwinningen in de laatste vier edities op het circuit heeft hij er goede herinneringen aan.
Daarbij komt natuurlijk dat het vuurtje voor het wereldkampioenschap weer helemaal is aangewakkerd. De geluiden aan de pitmuur zijn weer een stuk positiever en met Verstappen zit er natuurlijk een ervaren coureur in de auto.
Mercedes en Ferrari wisselvallig
Russell wist namens Mercedes te verrassen met een pijlsnelle kwalificatie en idem race. Met zijn tweede overwinning van het seizoen én de goede resultaten van Antonelli doen zijn een gooi naar de tweede plek bij de constructeurs. En die lijkt dichter en dichterbij te komen, zeker met het keer op keer falen van Yuki Tsunoda bij Red Bull Racing.
Tot slot mogen we de Ferrari mannen niet uitvlakken. Vorig jaar zegevierde Leclerc, terwijl er ook een Ferrari coureur op het tweede treetje stond. Kortom, de topsnelheid van de Ferrari gaat nodig zijn om een goed resultaat te behalen in Austin, Texas.
Odds voor Formule 1 2025 – Wedden op GP van Amerika
Laten we eens kijken naar de weddenschappen en odds voor de Formule 1 bij vertrouwde bookmakers. Persoonlijk raad ik Bet365 en Unibet aan vanwege hun uitgebreide aanbod aan F1 weddenschappen en hun gebruiksvriendelijke websites.
Favorieten voor de GP van Amerika 2025
Op het Circuit of the Americas spelen bandenslijtage, de warmte, de remzones én de mogelijke wind een belangrijke rol. Het inhalen gaat hier een stuk makkelijker, maar met de bochtencombinaties vreet je hiermee wel je banden op. Wie gaat het proberen én wie trekt er aan het langste eind?
Wat ons betreft mogen we Max Verstappen met zijn drie overwinningen in de laatste vier edities, niet uitsluiten. Ook Piastri en Norris doen mee voor de overwinning en met de snelheid van de Mercedes mogen we ook Russell niet uitvlakken.
Wedden op de F1 kampioen 2025: Favorieten
Inmiddels zijn we 18 races onderweg en lijkt de spanning elke race weer wat meer terug te keren. Max Verstappen is de laatste weken in vorm, Piastri en Norris hebben het met elkaar aan de stok en met nog zes races te gaan is er nog van alles mogelijk.
Stuivertje wisselen bij McLaren
McLaren heeft met Norris en Piastri twee coureurs in de gelederen die beide op het kampioenschap jagen. Toch lijkt de laatste weken de klad er wat in te komen. Beide coureurs zijn niet gelukkig over de boordradio en ook onderling lijkt de strijdbijl zeker niet begraven.
In Singapore kwamen de mannen wederom met elkaar in aanraking en zagen zij de concurrentie inlopen. En ook met de bolide zelf lijkt de ontwikkeling er wel uit. Waar Red Bull Racing iets gevonden lijkt te hebben, zijn ze het bij McLaren misschien wel kwijt. Gaat er dan toch nog iets gebeuren? En trekt Verstappen nog aan het langste eind?
Verstappen belangrijke outsider
Lang leek de Nederlander er zelf ook niet meer in te geloven. De RB20 liep voor geen meter, er zat geen verbetering in en de McLarens waren simpelweg te snel. Tot Verstappen onlangs weer twee races achter elkaar won. En het gat met McLaren toch ineens niet zo groot leek?
Toegegeven, de Nederlander heeft een klein wonder nodig om nog kampioen te worden, maar er zijn in de Formule 1 wel raardere dingen gebeurd. Weet hij met stabiele resultaten het kampioenschap nog voor de neus van McLaren weg te halen? De odds zijn in ieder geval flink gedaald de laatste weken!
Voorspelling Formule 1 – Constructeurs Kampioenschap 2025
Bij de constructeurs heeft McLaren inmiddels het feestje mogen vieren. Met twee rijders in de punten in Singapore zijn ze niet meer te achterhalen in het kampioenschap en halen ze voor het tweede jaar op rij de constructeurstitel binnen. Maar dat wil niet zeggen dat het daarachter niet enorm spannend is!
Zonder McLaren
Het is wel mogelijk om in te zetten op het constructeurskampioenschap zonder McLaren. Mercedes is met twee rijders die vrijwel structureel punten scoren de grote favoriet. Zij lijken vooralsnog een belangrijke strijd uit te vechten met Ferrari, waarbij de voorsprong is opgelopen naar 27 punten.
Team | Punten | Achterstand op McLaren |
---|---|---|
McLaren | 650 | – |
Mercedes | 325 | (-)325 |
Ferrari | 298 | (-)352 |
Red Bull Racing | 290 | (-)360 |
Vooral Red Bull Racing lijkt een goede stap te hebben gezet, zeker met de twee overwinningen van Verstappen in Italië en Azerbeidzjan. Het blijft toch opmerkelijk dat de Nederlander 273 van de 290 punten van het team heeft weten binnen te halen.
Head-to-head voorspellingen
Door de verre voorsprong van McLaren is het ook mogelijk om head-to-head weddenschappen af te sluiten. Weddenschappen die momenteel nog mogelijk zijn:
- Ferrari (1.70) vs. Red Bull (2.00)
- Ferrari (2.10) vs. Mercedes (1.65)
- Red Bull (2.40) vs. Mercedes (1.50)
Wedden op aantal zeges in F1 2025: Norris, Piastri of Verstappen?
Bij Bet365 heb je tevens de mogelijkheid om in te zetten op het aantal overwinningen van een F1 coureur. Meer dan 10 overwinningen van Norris levert je bijvoorbeeld X.XX keer je inzet op, terwijl je voor Piastri nog maar X.XX keer je inzet krijgt als hij 10+ races wint.
Wedden op match-ups: Coureurs
Evenals bij de constructeurs is het ook bij de coureurs mogelijk om in te zetten op head-to-head voorspellingen. Vooralsnog is dit beperkt mogelijk, maar onderstaande weddenschappen bij Circus geven je inzicht in de mogelijkheden:
Match-up | Odds 1 | Odds 2 |
---|---|---|
Fernando Alonso vs Lance Stroll | 1.36 | 3.00 |
George Russell vs Charles Leclerc | 1.72 | 2.00 |
Wie zal het snelst zijn in de F1-kwalificatie in Verenigde Staten?
De kwalificatie is natuurlijk hét moment om het verschil ten opzichte van de concurrentie te maken. Toch is dit over het algemeen ook erg onvoorspelbaar, aangezien het maar om één enkele ronde gaat. Hierdoor liggen de quoteringen ook wat hoger dan bij het voorspellen van de winnaar van de race.
In de kwalificatie gaan we dit keer voor Verstappen als grote verrassing. De Nederlander laat de afgelopen races zien in enorm goede vorm te verkeren én verklapte al dat de auto nog niet zo goed voelde als in Azerbeidzjan dit seizoen. Hebben ze dan eindelijk het lek boven en weten ze de goede reeks voort te zetten?
Met de hoge snelheid op het circuit sluiten we George Russell namens Mercedes ook niet uit. Gaat Ferrari weer met een enorm vlakke achtervleugel rijden, dan is Charles Leclerc zelfs kandidaat om mee te doen om de snelste tijd op het Circuit of the Americas.
F1 Stand 2025
# | Coureur | Punten | Wint | Polepositie |
---|---|---|---|---|
Formule 1 Race winnaars in 2025
RACE | DATUM | WINNAAR | TEAM | LAPS | TIME |
---|---|---|---|---|---|
GP Australië | 16 maart 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 57 | 1:42:06.304 |
GP China | 23 maart 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 56 | 1:30:55.026 |
GP Japan | 06 april 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 53 | 1:22:06.983 |
GP Bahrein | 13 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:35:39.435 |
Saoedi-Arabië | 20 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 50 | 1:21:06.758 |
GP Miami | 04 mei 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:28:51.587 |
GP Emilia-Romagna | 18 mei 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 63 | 1:31:33.199 |
GP Monaco | 25 mei 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 78 | 1:40:33.843 |
GP Spanje | 1 juni 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 66 | 1:32:57.375 |
GP Canada | 15 juni 2025 | 🇬🇧 George Russell | Mercedes | 70 | 1:31:52.688 |
GP Oostenrijk | 29 juni 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 70 | 1:23:47.693 |
GP Groot-Brittannië | 6 juli 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 52 | 1:37:15.735 |
GP België | 27 juli 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 44 | 1:25:22.601 |
GP Hongarije | 3 augustus 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 70 | 1:35:21.231 |
GP Nederland | 31 augustus 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 72 | 1:38:29.849 |
GP Italië | 7 september 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 53 | 1:13:24.325 |
GP Azerbeidzjan | 21 september 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 51 | 1:33:26.408 |
GP Singapore | 5 oktober 2025 | 🇬🇧 George Russell | Mercedes | 62 | 1:40:22.367 |
GP Verenigde Staten | 19 oktober 2025 | ||||
GP Mexico | 26 oktober 2025 | ||||
GP Brazilië | 9 november 2025 | ||||
GP Las Vegas | 23 november 2025 | ||||
GP Qatar | 30 november 2025 | ||||
GP Abu Dhabi | 7 december 2025 |
Terugblik: Wat leerden we van de F1-race in Singapore?
De GP van Singapore onderstreept het belang van een goede kwalificatie. George Russell startte vooraan en leverde die positie niet meer in. Vooral verrassend was eigenlijk de snelheid van de Mercedes, aangezien zij zelf niet eens wisten waar de snelheid opeens vandaan kwam. Ook Verstappen behield zijn tweede plek en onderstreepte zijn vorm.
Dat is ook direct het tweede punt dat we kunnen benadrukken. Verstappen lijkt de vorm weer helemaal gevonden te hebben. Met zijn twee overwinningen in Italië en Azerbeidzjan trekt hij Red Bull Racing uit het dal. Wie weet zit er zelfs nog een tweede plek bij de constructeurs in en misschien kijkt de Nederlander met een héél schuin oog zelfs nog naar het kampioenschap.
En tot slot natuurlijk de vete tussen Oscar Piastri en Lando Norris. Beide kemphanen kwamen wederom met elkaar in aanraking en het lijkt een kwestie van tijd voordat er écht schade gaat ontstaan. Weten ze met de druk van het kampioenschap om te gaan. Of wordt dat richting het einde van het seizoen tóch net wat te veel? We gaan het zien op het Circuit of the Americas!
Ontwikkelingen in F1 2025 – wat is er veranderd?
Net als in eerdere jaren zijn er ook voor het seizoen 2025 een aantal wijzigingen doorgevoerd in de Formule 1. Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de prestaties van teams en coureurs.
Verhoogd minimumgewicht voor coureurs
Het minimumgewicht voor coureurs is verhoogd van 80 naar 82 kilogram. Vooral langere coureurs, zoals George Russell, profiteren hiervan. Zij hoeven minder streng te diëten, wat de fysieke belasting verlaagt. Ook het minimumgewicht van de auto zonder brandstof is aangepast: van 798 naar 800 kilogram.
Aerodynamische stabiliteit tot 2026
Op aerodynamisch vlak verandert er in 2025 weinig. Omdat in 2026 grote reglementaire wijzigingen worden doorgevoerd, blijven de meeste onderdelen dit seizoen gelijk. De FIA onderzoekt wel kleine aanpassingen die inhalen makkelijker moeten maken – een voorbereiding op de compactere auto’s van volgend jaar.
Punt voor snelste ronde vervalt
Vanaf 2025 wordt er geen extra punt meer uitgedeeld voor de snelste raceronde. Deze maatregel is genomen om controverses te vermijden zoals in Singapore, waar Daniel Ricciardo – rijdend voor het zusterteam van Red Bull – een punt afpakte van Lando Norris. Om mogelijke teamstrategieën via B-teams tegen te gaan, is besloten dit punt af te schaffen.
Meer kansen voor rookies
Rookies krijgen voortaan vier in plaats van twee sessies per seizoen om zich in een Formule 1-auto te laten zien. Dit moet jonge talenten meer voorbereiding geven op een mogelijke stap naar een vast racezitje in de toekomst.
Verplicht koelsysteem bij hoge temperaturen
Voor races waarbij de temperatuur boven de 30 graden stijgt, moeten teams verplicht een koelsysteem aanbieden aan hun coureurs. Een speciaal koelvest wordt dan ingezet, vooral van toepassing op races in het Midden-Oosten, delen van Azië en Europa tijdens de zomermaanden.