Formule 1 Voorspelling 2025: GP Groot-Brittannië
McLaren begon het seizoen ijzersterk en lijkt al niet meer te achterhalen door de concurrentie. Zowel Piastri en Norris presteren in topvorm en laten het elke race weer zien. Ondanks de voorsprong is het elke race spannend en brengt elke race weer nieuwe uitdagingen met zich mee.
Laten we eens kijken of we voor de eerstvolgende race op Silverstone op zondag 6 juli een goede voorspelling kunnen doen. McLaren lijkt kwalitatief de beste auto te hebben, maar toch lijkt er elke week een ander team het de Britse renstal lastig te maken. Wie weet er uiteindelijk aan het langste eind te trekken? Wij zochten het voor je uit!
Met zoveel concurrentie is het voorspellen van de winnaar uitdagend, maar we hebben enkele interessante opties voor wedden op deze Grand Prix van Groot-Brittannië.
Formule 1: GP Groot-Brittannië – Belangrijke Punten
De GP van Groot-Brittannië staat al sinds 1950 op de kalender in de Formule 1 en is daarmee een van de oudste races van het jaar. De afgelopen jaren zagen we verschillende winnaars, waarbij het opvallend is dat Max Verstappen slechts eenmaal wist te winnen, namelijk in 2023. Lewis Hamilton wist in de laatste 11 edities maar liefst 8 keer te winnen, wel allemaal in een Mercedes.
Het circuit heeft een lengte van 5,891 kilometer, waardoor er slechts 52 rondes over het circuit worden verreden. In totaal zijn er twee verschillende DRS-zones, al liggen deze erg ver uit elkaar. Hierdoor wordt inhalen alsnog erg moeilijk, getuigen ook de 26 inhaalacties van vorig jaar. Kortom, een goede kwalificatie is hier erg belangrijk.
Welke aspecten gaan hier een rol spelen? Snelheid en downforce. Het circuit staat bekend als een hoge snelheidscircuit, waarbij verschillende bochten als Copse, Maggotts en Becketts op hoge snelheid genomen worden. Red Bull heeft over het algemeen veel snelheid in de bochten, terwijl Mercedes hierin uitblinkt. De balans bij McLaren is ook erg goed, wat deze drie constructeurs tot favoriet maakt.
In Groot-Brittannië volgen we het reguliere format weer. Dit ziet er als volgt uit:
- Locatie: 🇬🇧 Silverstone
- Datum: 6 juli 2025 (zondag)
- Starttijd: 16:00 uur Nederlandse tijd
- Raceweekend met vrije trainingen, kwalificatie en race
Voorspelling Formule 1 Groot-Brittannië 2025
De 12e race van dit seizoen komt er alweer aan en het Formule 1 circus is weer terug in Europa. Het klassement begint steeds meer vorm te krijgen en met de twee coureurs van McLaren als lijstaanvoerders wordt het een lastige klus voor de concurrentie. Echter, de strijd is nog lang niet gestreden!
Op Silverstone staat ons een race vol spanning te wachten — niet alleen door het thuispubliek van Norris en Hamilton, maar vooral door de verwachte regen.
Oscar Piastri maakt volgens ons de meeste kans op de winst. Hij is kalm, foutloos en weet als geen ander te profiteren van verwarring op de baan. Norris lijkt juist te bezwijken onder de druk van zijn thuisrace. Een foutje is zo gemaakt — en dat kost hem vermoedelijk het podium.
Voor Hamilton liggen er kansen. Hij kent Silverstone als zijn broekzak en bloeit vaak op in natte omstandigheden. Een podium zou zomaar kunnen.
En Verstappen? Die is misschien wisselvallig dit seizoen, maar regen is zijn domein. Als het echt losbarst, kan hij zomaar van achter komen en alsnog meedoen om de knikkers.
McLaren neemt de leiding
Met Norris en Piastri neemt McLaren op dit moment de leiding in het kampioenschap. De kans is erg groot dat zij gaan uitmaken wie er wereldkampioen wordt in 2025, daar zij een voorsprong van meer dan 40 punten hebben op naaste belager Max Verstappen. Piastri doet het met 2016 punten net iets beter dan Norris, die op 201 punten staat.
Lange tijd leek alles koek en ei tussen de coureurs van McLaren, maar in Canada kwamen ze voor het eerst met elkaar in aanraking. Een inhaalactie van Norris op Piastri eindigde met Norris in de muur, terwijl Piastri de race gelukkig wel kon uitrijden. De komende races zullen moeten uitwijzen wat de strategie van McLaren wordt.
McLaren laat de coureurs vooralsnog racen, maar zal te veel schade aan de auto’s willen voorkomen. Het kan niet alleen de relatie tussen de coureurs schaden, maar ook schadelijk zijn voor het kampioenschap. We zijn benieuwd wat de komende races gaan brengen.
Verstappen blijft wisselvallig
Verstappen blijft stoeien met zijn Red Bull. De Nederlander wisselt hele sterke races af met races waarin de auto niet bij kan blijven met de concurrentie. In Canada pakte de Nederlander een verdienstelijke tweede plek, maar het gat met lijstaanvoerder Piastri blijft meer dan 40 punten.
De wisselvalligheid blijft daarmee een probleem voor de Nederlander. De crash met Antonelli in Oostenrijk helpt de Nederlander ook niet, al was er na de race vooral berusting te zien bij de Nederlander. Hij lijkt meer en meer te beseffen dat een nieuwe wereldtitel enorm lastig gaat worden.
De vraag blijft of Red Bull meer stabiliteit en voorspelbaarheid in de auto kan brengen. Verstappen gaf zelf ook al aan dat dit nodig is om nog te kunnen strijden in het kampioenschap. We zijn al bijna op de helft, dus er is nog flink werk aan de winkel wil Verstappen zich terugknokken in het kampioenschap.
Russell sterk, Hamilton en Leclerc outsiders
Russell liet in Canada weer zien dat we hem niet moeten uitvlakken voor de voorste plekken. De Brit wist zijn eerste overwinning van dit seizoen binnen te halen en bezet stevig de vierde plek op de ranglijst. Met een Mercedes die snel accelereert én snel is op het rechte stuk, lijkt hij een goede kanshebber voor de overwinning in Oostenrijk.
Ferrari leek al afgehaakt te zijn voor dit seizoen, maar bij de race in Monaco kwamen beide coureurs tot leven. Leclerc wist weer eens op het podium te eindigen, terwijl Hamilton met een vijfde plek vriend en vijand verraste. Ze zijn nog niet waar ze willen zijn, maar ze weten de auto wel steeds wat verder te ontwikkelen én staan inmiddels op een tweede plek in het kampioenschap.
Belangrijke Trends en Observaties
- Thuisvoordeel voor Norris én Hamilton
Zowel Norris als Hamilton rijden een thuisrace op Silverstone. Norris verkeert in topvorm na zijn winst in Oostenrijk, terwijl Hamilton weer vertrouwen lijkt te hebben in zijn Ferrari — een podiumplek is niet uitgesloten. - Bortoleto als verrassende outsider
Na een sterke prestatie in Oostenrijk wordt Gabriel Bortoleto getipt voor punten in Groot-Brittannië. Zijn groeiende vorm maakt hem een interessante gokoptie voor Sauber. - Kwalificatie cruciaal op Silverstone
Door de gespreide DRS-zones is inhalen lastig op Silverstone. Een goede startpositie wordt daardoor extra belangrijk, wat McLaren en Mercedes in de kaart speelt vanwege hun sterke kwalificatiepace. - Verstappen worstelt met wisselvalligheid
Na een crash in Oostenrijk en een onvoorspelbare auto lijkt een nieuwe wereldtitel verder weg dan ooit. Alleen meer stabiliteit bij Red Bull kan de kloof met McLaren dichten.
Odds voor Formule 1 2025 – Wedden op GP van Groot-Brittannië
Laten we eens kijken naar de weddenschappen en odds voor de Formule 1 bij vertrouwde bookmakers. Persoonlijk raad ik Bet365 en Unibet aan vanwege hun uitgebreide aanbod aan F1 weddenschappen en hun gebruiksvriendelijke websites.
Favorieten voor de GP van Groot-Brittannië 2025
De grootste kanshebbers voor de overwinning in Oostenrijk zijn wat mij betreft Piastri en Norris. Beide rijders van McLaren hebben een bolide die standaard meedoet voor de overwinning. Ze zijn snel op het rechte stuk én kunnen met twee coureurs spelen met de strategie. Daarbij komt dat zij zich sterk kwalificeren en de banden als geen ander weten te koelen.
Als outsiders kunnen we Hamilton en Russell benoemen. Hamilton presteert eigenlijk altijd goed op het circuit in zijn thuisland, terwijl Russell met de snelle Mercedes wellicht ook voor een verrassing kan zorgen. Verstappen lijkt met de problemen van de afgelopen weken niet de coureur die voor de winst gaat strijden.
Wedden op de F1 kampioen 2025: Favorieten
Inmiddels zijn we elf races onderweg en zien we de coureurs van McLaren met rasse schreden uitlopen. Piastri voert het klassement aan met 216, terwijl Norris en Verstappen volgen op respectievelijk 201 en 155 punten. De andere rijders staan op nóg grotere afstand.
McLaren met twee favorieten
McLaren heeft met Norris en Piastri twee coureurs in de gelederen die beide op het kampioenschap zullen jagen. McLaren lijkt nog steeds de sterkste auto te hebben, al verwachten we dat de wijzigingen in de reglementen voor hen nadelige gevolgen zullen hebben. De nieuwe technologie om de banden te koelen is aangepakt, wat flinke nadelige gevolgen kan hebben.
Met al 7 overwinningen van het team kunnen zowel Piastri als Norris meedoen om het kampioenschap. De vraag is echter wie de onbetwiste nummer 1 coureur gaat zijn. In Canada kwamen beide coureurs al met elkaar in aanraking en het is maar afwachten hoe dit de rest van het seizoen gaat. Zeker als de spanning stijgt richting het einde van het seizoen verwachten we vuurwerk.
Verstappen niet uitsluiten
Verstappen wil vooral de wisselvalligheid uit de auto hebben. Hij kan niet altijd vertrouwen op de bolide en dat maakt dat de Nederlander nu op een derde plek in het kampioenschap staat. Door de crash zag hij het gat met Norris en Piastri wederom oplopen, waardoor de quoteringen bij de bookmakers inmiddels ook zijn opgelopen naar 15.00.
Alleen als Red Bull Racing de bolide écht weet te veranderen en opeens meer balans heeft, lijkt de Nederlander nog mee te doen om het kampioenschap.
Voorspelling Formule 1 – Constructeurs Kampioenschap 2025
Vorig jaar eindigde de strijd bij de constructeurs spectaculair met een enorme inhaalslag van McLaren. Dit jaar lijkt het constructeurskampioenschap McLaren al niet meer te kunnen ontgaan. Inmiddels hebben ze een voorsprong van meer dan 200 punten op naaste belager Ferrari.
McLaren absolute favoriet
McLaren is bij de bookmakers de absolute favoriet dit seizoen. Het gaat zelfs zover dat het bij bookmakers als Bet365 niet eens meer mogelijk is om in te zetten op een kampioenschap van een andere constructeur. Het verschil tussen McLaren en naaste belager Ferrari is namelijk al opgelopen naar 207 punten. Het verschil met Mercedes (208) en Red Bull Racing (255) lijkt helemaal onoverbrugbaar.
Er moet dus een flinke ontwikkeling komen van verschillende teams om McLaren nog bij te halen. Vooralsnog zien we nog geen signalen dat dit het geval is, vandaar dat we McLaren als favoriet bestempelen.
Zonder McLaren
Het is wel mogelijk om in te zetten op het constructeurskampioenschap zonder McLaren. Daarin is Ferrari op dit moment de grote favoriet met een quotering van 1.83. Dit lijkt volledig terecht, aangezien zij twee coureurs hebben die uitstekend weten te presteren. Ook Mercedes maakt met een quotering van 2.20 nog kans.
Red Bull Racing lijkt afgeschreven voor het kampioenschap. Verstappen haalde 155 van de 162 behaalde punten binnen. Alleen als Yuki Tsunoda punten gaat pakken lijkt Red Bull Racing een serieuze kanshebber voor dit weddenschap.
Head-to-head voorspellingen
Door de verre voorsprong van McLaren is het wel mogelijk om head-to-head weddenschappen af te sluiten. Zet bijvoorbeeld in op Ferrari (1.14) vs. Red Bull (5.00) of Red Bull (4.50) vs. Mercedes (1.16). Dit zijn zeer interessante weddenschappen, al zorgen de slechte prestaties van Tsunoda ervoor dat Verstappen het vooralsnog in zijn eentje moet zien op te knappen.
Wedden op aantal zeges in F1 2025: Norris, Piastri of Verstappen?
Bij Bet365 heb je tevens de mogelijkheid om in te zetten op het aantal overwinningen van een F1 coureur. Meer dan 10 overwinningen van Norris levert je bijvoorbeeld 4.50 keer je inzet op, terwijl je voor Verstappen 17.00 keer je inzet krijgt als hij 7+ races wint.
Deze hebben betrekking op alle races in het hele seizoen, waardoor het ook aankomt op de ontwikkelingen van de teams. Met de hogere quoteringen is het interessant om hierop in te zetten. Weet Verstappen bijvoorbeeld 5 of meer races te winnen, dan krijg je nog 2.87 keer je inzet terug.
Wie zal het snelst zijn in de F1-kwalificatie in Groot-Brittannië?
De kwalificatie is natuurlijk hét moment om het verschil ten opzichte van de concurrentie te maken. Toch is dit over het algemeen ook erg onvoorspelbaar, aangezien het maar om één enkele ronde gaat. Hierdoor liggen de quoteringen ook wat hoger dan bij het voorspellen van de winnaar van de race.
In de kwalificatie dichten we Norris, Piastri en Verstappen de meeste kans toe om pole position te pakken. Zij strijden vrijwel elke week om de eerste startrij en zijn daarmee de favorieten. Russell mogen we echter niet uitsluiten, zeker vanwege de hoge topsnelheid van de Mercedes. Door de hoge gemiddelde snelheid op het circuit zou hij zomaar eens het verschil kunnen maken.
F1 Stand 2025
# | Coureur | Punten | Wint | Polepositie |
---|---|---|---|---|
Formule 1 Race winnaars in 2025
RACE | DATUM | WINNAAR | TEAM | LAPS | TIME |
---|---|---|---|---|---|
GP Australië | 16 maart 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 57 | 1:42:06.304 |
GP China | 23 maart 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 56 | 1:30:55.026 |
GP Japan | 06 april 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 53 | 1:22:06.983 |
GP Bahrein | 13 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:35:39.435 |
Saoedi-Arabië | 20 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 50 | 1:21:06.758 |
GP Miami | 04 mei 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:28:51.587 |
GP Emilia-Romagna | 18 mei 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 63 | 1:31:33.199 |
GP Monaco | 25 mei 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 78 | 1:40:33.843 |
GP Spanje | 1 juni 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 66 | 1:32:57.375 |
GP Canada | 15 juni 2025 | 🇬🇧 George Russell | Mercedes | 70 | 1:31:52.688 |
GP Oostenrijk | 29 juni 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 70 | 1:23:47.693 |
GP Groot-Brittannië | 6 juli 2025 | ||||
GP België | 27 juli 2025 | ||||
GP Hongarije | 3 augustus 2025 | ||||
GP Nederland | 31 augustus 2025 | ||||
GP Italië | 7 september 2025 | ||||
GP Azerbeidzjan | 21 september 2025 | ||||
GP Singapore | 3 oktober 2025 | ||||
GP Verenigde Staten | 19 oktober 2025 | ||||
GP Mexico | 26 oktober 2025 | ||||
GP Brazilië | 9 november 2025 | ||||
GP Las Vegas | 22 november 2025 | ||||
GP Qatar | 30 november 2025 | ||||
GP Abu Dhabi | 7 december 2025 |
Terugblik: Wat leerden we van de F1-race in Oostenrijk?
De GP van Oostenrijk liet ons vooral zien dat de McLaren ongenaakbaar zijn dit jaar. Alleen Ferrari wist nog redelijk bij te blijven, terwijl iedereen vanaf plek 7 op minimaal één ronde werd gezet. Yuki Tsunoda werd in zijn Red Bull zelfs op twee rondes gereden. Kortom, er lijkt geen maat te staan op de McLaren dit jaar.
Daarnaast bevestigde deze race ook dat McLaren de beide coureurs veel met elkaar laat racen. Blokkerende wielen bij Piastri zorgde zelfs bijna voor een crash, waarbij Piastri van het team direct een tik op de vingers kreeg. Dat was wel echt té close.
En tot slot zagen we nog de berusting bij Verstappen, die zelf ook in lijkt te zien dat een nieuwe wereldtitel een erg lastig verhaal gaat worden. Waar Verstappen in het verleden na een crash vaak met zijn vingertje wees, leek er vooral berusting te zijn en was de Nederlander erg vergevingsgezind.
Ontwikkelingen in F1 2025 – wat is er veranderd?
Net als in eerdere jaren zijn er ook voor het seizoen 2025 een aantal wijzigingen doorgevoerd in de Formule 1. Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de prestaties van teams en coureurs.
Verhoogd minimumgewicht voor coureurs
Het minimumgewicht voor coureurs is verhoogd van 80 naar 82 kilogram. Vooral langere coureurs, zoals George Russell, profiteren hiervan. Zij hoeven minder streng te diëten, wat de fysieke belasting verlaagt. Ook het minimumgewicht van de auto zonder brandstof is aangepast: van 798 naar 800 kilogram.
Aerodynamische stabiliteit tot 2026
Op aerodynamisch vlak verandert er in 2025 weinig. Omdat in 2026 grote reglementaire wijzigingen worden doorgevoerd, blijven de meeste onderdelen dit seizoen gelijk. De FIA onderzoekt wel kleine aanpassingen die inhalen makkelijker moeten maken – een voorbereiding op de compactere auto’s van volgend jaar.
Punt voor snelste ronde vervalt
Vanaf 2025 wordt er geen extra punt meer uitgedeeld voor de snelste raceronde. Deze maatregel is genomen om controverses te vermijden zoals in Singapore, waar Daniel Ricciardo – rijdend voor het zusterteam van Red Bull – een punt afpakte van Lando Norris. Om mogelijke teamstrategieën via B-teams tegen te gaan, is besloten dit punt af te schaffen.
Meer kansen voor rookies
Rookies krijgen voortaan vier in plaats van twee sessies per seizoen om zich in een Formule 1-auto te laten zien. Dit moet jonge talenten meer voorbereiding geven op een mogelijke stap naar een vast racezitje in de toekomst.
Verplicht koelsysteem bij hoge temperaturen
Voor races waarbij de temperatuur boven de 30 graden stijgt, moeten teams verplicht een koelsysteem aanbieden aan hun coureurs. Een speciaal koelvest wordt dan ingezet, vooral van toepassing op races in het Midden-Oosten, delen van Azië en Europa tijdens de zomermaanden.