Formule 1 Voorspelling 2025: GP Baku, Azerbeidzjan

Bij McLaren lijkt niets het kampioenschap bij de constructeurs nog in de weg te staan. Zowel Piastri en Norris presteren in topvorm en laten het elke race weer zien. Ondanks dat beide coureurs elke race goed presteren, is het achter hen nog altijd zeer spannend én kunnen we een verrassing ook niet uitsluiten.
Laten we eens kijken of we voor de eerstvolgende race op het 🇦🇿 Baku City Circuit in Azerbeidzjan op 🗓️ zondag 21 september een goede voorspelling kunnen doen. McLaren is ijzersterk en niet meer bij te halen, maar weten de andere teams het onderling én in de races nog spannend te maken? We zochten het voor je uit!
Voorspelling F1 Baku 2025
Met zoveel concurrentie aan de top is het voorspellen van de winnaar uitdagend, maar we hebben enkele interessante wedtips voor deze 🇦🇿 Grand Prix van Azerbeidzjan geselecteerd:
Met zoveel concurrentie is het voorspellen van de winnaar uitdagend, maar we hebben enkele interessante opties voor wedden op deze Grand Prix van Azerbeidzjan.
Formule 1: GP Baku – Belangrijke Punten
De GP van Azerbeidzjan staat pas sinds 2016 op de kalender in de Formule 1. Op dit stratencircuit leggen de coureurs 51 keer een ronde van 6,003 kilometer af. Het circuit staat vooral bekend vanwege het lange rechte stuk van maar liefst 2,2 kilometer, de langste sectie in Formule 1 waar vol-gas gereden kan worden.
Daarnaast is het natuurlijk een stratencircuit. Dit wil enerzijds zeggen dat het asfalt lang niet overal goed is én dat een klein foutje direct fatale gevolgen kan hebben. Vooral het smalle gedeelte langs het middeleeuwse kasteel is met 7,6 meter breed enorm smal. Voeg daar de 90-graden bochten aan toe en je hebt een garantie voor spanning en sensatie.
De minimale luchtweerstand van de auto’s op het circuit gaat een belangrijke rol spelen. Op de twee DRS-stukken kan een topsnelheid van meer dan 350 kilometer per uur bereikt worden. Vooral in bocht 1 en 3 verwachten we daarom veel inhaalacties.
Misschien nog een leuke toevoegen, pole zegt in Baku helemaal niks. Leclerc wist al vier keer eerder op pole te starten, maar wist dit nog geen enkele keer in een overwinning om te zetten. Wellicht loont het dus om te wachten tot ná de kwalificatei met inzetten!
In Azerbeidzjan volgen we het reguliere format weer. Dit ziet er als volgt uit:
- Locatie: 🇦🇿 Baku City Circuit, Azerbeidzjan
- Datum: 21 september 2025 (zondag)
- Starttijd: 13:00 uur Nederlandse tijd
- Raceweekend met trainingen, kwalificatie en race.
Voorspelling Formule 1 Azerbeidzjan 2025
TL;DR – Belangrijke Trends en Observaties
- Baku draait om snelheid én remzones.
Het rechte stuk is ruim twee kilometer en de topsnelheid gaat richting 340–350 km/u, daarna volgen zware remzones en de krappe kasteelpassage. - Trackpositie en timing beslissen.
Eénstop is vaak het plan, de undercut werkt sterk en safety cars vallen hier geregeld, waardoor pitstop-timing cruciaal is. - McLaren heeft het beste pakket.
Lage luchtweerstand plus stabiliteit over kerbs past bij hun auto, waardoor zij opnieuw de maatstaf vormen. - Piastri favoriet, Norris dichtste belager.
Ferrari loopt hard in rechte lijn en Leclerc voelt zich thuis op stratenbanen, een start vooraan maakt P3 realistisch. - Leclerc is de podium-outsider.
Ferrari loopt hard in rechte lijn en Leclerc voelt zich thuis op stratenbanen, een start vooraan maakt P3 realistisch. - Verstappen jaagt op het podium.
Red Bull is snel in rechte lijn maar verliest in de technische secties; voor winst heeft Max een fout bij McLaren of een perfecte strategische kans nodig.
🇦🇿 Baku draait om extremen. Het rechte stuk is ruim twee kilometer lang en de snelheden gaan richting 340 tot 350 km per uur. Daarna volgen zware remzones en 90-graden bochten, plus de krappe kasteelpassage. Je wint hier met lage luchtweerstand op het rechte stuk én genoeg stabiliteit op de kerbs. Precies die combinatie past McLaren op dit moment het best.
Daarom start mijn favorietenschema bij McLaren. Piastri is de sterkste in lange runs en spaart zijn banden beter, Norris piekt vaker over één ronde en kan met een perfecte tow in Q3 de eerste rij claimen. Starten zij vooraan, dan controleren ze de éénstop en is de undercut hun wapen. Safety cars komen in Baku vaak voor, wat timing nóg belangrijker maakt, maar verandert niet het basisscenario.
Ferrari is het logische tegenwicht. De auto loopt hard in rechte lijn en Leclerc is comfortabel op stratencircuits. Met een start op de eerste rij kan hij een podium verdedigen, zeker als hij vrije lucht houdt in de eerste stint. Russell is de dark horse voor P3 wanneer Mercedes de banden in het venster krijgt.
Verstappen jaagt op een vierde seizoenszege. Red Bull is competitief in topsnelheid, maar verliest nog tijd in de technische secties en op degradatie. Voor winst heeft Max een vlekkeloze kwalificatie, een schone start en een strategisch moment nodig. Podium is realistisch, winnen kan als McLaren struikelt.
McLaren ongenaakbaar
Met een grote voorsprong op de concurrentie gaan Norris en Piastri uitmaken wie er wereldkampioen in de Formule 1 gaat worden. Beide rijders hebben een straatlengte voorsprong op Verstappen en laten nog steeds vrijwel elke race zien dat ze de snelste auto hebben. Ook op het circuit van Azerbeidzjan is dat onze verwachting.
Dit komt vooral door de bochtige secties op het circuit, waar de McLaren over het algemeen enorm sterk is. Het lange rechte stuk kan hen in de problemen brengen, maar in de bochtige gedeeltes is de verwachting dat er snel afstand wordt genomen van de concurrentie. Onze voorspelling is dat Norris uiteindelijk gaat winnen.
Vooralsnog mochten Norris en Piastri vrij met elkaar racen, al zagen we in Italië dus wel dat er teamorders nodig waren om beide kemphanen rustig te houden. We gaan zien wat Azerbeidzjan in petto heeft.
Verstappen strijd voor het podium
Verstappen liet afgelopen week in Italië toch weer zien dat we hem nooit voor de overwinning uit moeten sluiten. De kwalificatie was enorm sterk en ook in de race liet hij zien de snelste te zijn. Het is echter niet direct de verwachting dat hij dit kunstje op het stratencircuit van Baku kan herhalen.
We sluiten de Nederlander echter niet helemaal uit. Weet hij de hoge topsnelheid van de Red Bull te benutten én kan hij zijn auto breed genoeg maken in de bochtige gedeeltes, dan kan het weleens een hele spannende race worden. Voor nu zien we Verstappen als een belangrijke kandidaat voor het podium.
Russell en Leclerc wisselvallig
Russell en Leclerc blijven wisselvallig presteren, wat de races wel een stuk interessanter maakt. Beide coureurs hebben al wat podiumplaatsen te pakken, maar hebben het gat met Verstappen nog niet weten te dichten. Wel zitten ze er kort op, waar in de tweede seizoenshelft ook de spanning vandaan moet gaan komen.
Want wie gaat er met de derde plek in het kampioenschap vandoor? Russell en Leclerc gaan er in ieder geval alles aan doen om de druk op Verstappen op te voeren. En dit lijkt ook te kunnen, zeker met de wisselvalligheid van de Red Bull de laatste weken.
Odds voor Formule 1 2025 – Wedden op GP van Baku
Laten we eens kijken naar de weddenschappen en odds voor de Formule 1 bij vertrouwde bookmakers. Persoonlijk raad ik Bet365 en Unibet aan vanwege hun uitgebreide aanbod aan F1 weddenschappen en hun gebruiksvriendelijke websites.
Favorieten voor de GP van Azerbeidzjan 2025
Stratencircuits brengen in de Formule 1 altijd de nodige spanning met zich mee. Het feit dat één klein foutje direct afgestraft kan worden, de manier waarop het asfalt in het dagelijks leven óók gewoon gebruikt wordt én natuurlijk het moeilijke inhalen.
Kijken we naar de winnaars van de afgelopen jaren, dan zijn het stuk voor stuk grote coureurs die wisten te winnen. Afgelopen jaar bleek Piastri de snelste te zijn, maar ook Verstappen kwam al eens als eerste over de streep in de hoofdstad. Wat ook een belangrijke rol kan spelen, is de mogelijkheid op een Safety Car op het smalle circuit. Het team dat hier het beste op in weet te spelen, kan weleens gaan verrassen.
Wedden op de F1 kampioen 2025: Favorieten
Inmiddels zijn we 16 races onderweg en zien we de coureurs van McLaren met rasse schreden uitlopen. Piastri voert het klassement aan met 324, terwijl zijn teamgenoot Norris inmiddels 293 punten heeft verzameld. Het gat tussen Piastri en Verstappen is inmiddels opgelopen tot 94, waarmee de Nederlander wat ons betreft uitgesloten is voor het kampioenschap.
Stuivertje wisselen bij McLaren
McLaren heeft met Norris en Piastri twee coureurs in de gelederen die beide op het kampioenschap jagen. Met stabiele resultaten van beide coureurs hebben ze inmiddels een groot gat geslagen met de concurrentie. Bijna elke race strijden ze mee om de overwinning en het lijkt vooraf niet te voorspellen wie er gaat winnen.
De mannen ontlopen elkaar niet veel en ook het team lijkt voorlopig geen keuze te willen maken. Misschien waren de teamorders van afgelopen weekend hier wel hét voorbeeld van. Ondanks dat Norris door een slechte pitstop als derde terug de baan op kwam, zorgde een opvallende teamorder ervoor dat hij van positie wisselde met Piastri, die op dat moment tweede lag.
Voorspelling Formule 1 – Constructeurs Kampioenschap 2025
Bij de constructeurs moet het wel heel raar lopen wil McLaren geen wereldkampioen worden. Met een voorsprong van maar liefst 337 punten kan een kampioenschap hen niet meer ontgaan. Het lijkt vooral achter hen spannend te worden tussen Ferrari, Mercedes en Red Bull Racing. Laten we daar eens naar gaan kijken.
Zonder McLaren
Het is wel mogelijk om in te zetten op het constructeurskampioenschap zonder McLaren. Daarin is Ferrari op dit moment de grote favoriet met een quotering van 1.28. Dit lijkt volledig terecht, aangezien zij twee coureurs hebben die uitstekend weten te presteren. Door de tegenvallende resultaten van Antonelli is de quotering van Mercedes inmiddels gestegen naar 5.00.
Team | Punten | Achterstand op McLaren |
---|---|---|
McLaren | 584 | – |
Ferrari | 260 | (-)324 |
Mercedes | 248 | (-)336 |
Red Bull Racing | 214 | (-)370 |
Red Bull Racing leek lange tijd afgeschreven voor het kampioenschap, maar de goede resultaten van Max Verstappen hebben er tóch weer voor gezorgd dat ze de aansluiting hebben weten te vinden. Het gat met Ferrari is nog maar 41 punten, waardoor ze met een quotering van 7.50 nog steeds een goede kans maken.
Head-to-head voorspellingen
Door de verre voorsprong van McLaren is het ook mogelijk om head-to-head weddenschappen af te sluiten. Weddenschappen die momenteel nog mogelijk zijn:
- Ferrari (1.12) vs. Red Bull (5.50)
- Ferrari (1.20) vs. Mercedes (4.33)
- Red Bull (2.20) vs. Mercedes (1.61)
- Williams (1.16) vs. Aston Martin (4.50)
Wedden op aantal zeges in F1 2025: Norris, Piastri of Verstappen?
Bij Bet365 heb je tevens de mogelijkheid om in te zetten op het aantal overwinningen van een F1 coureur. Meer dan 10 overwinningen van Norris levert je bijvoorbeeld 6.00 keer je inzet op, terwijl je voor Piastri nog maar 1.16 keer je inzet krijgt als hij 10+ races wint.
Als we dan een interessant weddenschap moeten noemen, dan zou het 5+ overwinningen voor Verstappen zijn. Dit levert je namelijk 2.50 keer je inzet op, terwijl de Nederlander al op 3 overwinningen staat én regelmatig laat zien dat hij nog steeds tot de beste behoort.
Wedden op match-ups: Coureurs
Evenals bij de constructeurs is het ook bij de coureurs mogelijk om in te zetten op head-to-head voorspellingen. Vooralsnog is dit beperkt mogelijk, maar onderstaande weddenschappen geven je inzicht in de mogelijkheden:
Match-up | Odds 1 | Odds 2 |
---|---|---|
Fernando Alonso vs Lance Stroll | 1.36 | 3.00 |
George Russell vs Charles Leclerc | 1.72 | 2.00 |
Wie zal het snelst zijn in de F1-kwalificatie in Azerbeidzjan?
De kwalificatie is natuurlijk hét moment om het verschil ten opzichte van de concurrentie te maken. Toch is dit over het algemeen ook erg onvoorspelbaar, aangezien het maar om één enkele ronde gaat. Hierdoor liggen de quoteringen ook wat hoger dan bij het voorspellen van de winnaar van de race.
In de kwalificatie dichten we Norris, Piastri en Verstappen de meeste kans toe om pole position te pakken. Met het lange rechte stuk en de hoge topsnelheid van de Red Bull maakt Verstappen een goede kans. Wellicht dat hij met een goede slipstream nog kan profiteren van teamgenoot Yuki Tsunoda.
Toch zorgt het bochtige gedeelte met langzamere bochten er ook voor dat Norris en Piastri namens McLaren een goede kans maken. Ongeacht wie van de twee er vooraan start, de run naar de eerste bocht is altijd gevaarlijk en kan best eens zorgen voor een zeer spannende openingsfase.
F1 Stand 2025
# | Coureur | Punten | Wint | Polepositie |
---|---|---|---|---|
Formule 1 Race winnaars in 2025
RACE | DATUM | WINNAAR | TEAM | LAPS | TIME |
---|---|---|---|---|---|
GP Australië | 16 maart 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 57 | 1:42:06.304 |
GP China | 23 maart 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 56 | 1:30:55.026 |
GP Japan | 06 april 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 53 | 1:22:06.983 |
GP Bahrein | 13 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:35:39.435 |
Saoedi-Arabië | 20 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 50 | 1:21:06.758 |
GP Miami | 04 mei 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:28:51.587 |
GP Emilia-Romagna | 18 mei 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 63 | 1:31:33.199 |
GP Monaco | 25 mei 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 78 | 1:40:33.843 |
GP Spanje | 1 juni 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 66 | 1:32:57.375 |
GP Canada | 15 juni 2025 | 🇬🇧 George Russell | Mercedes | 70 | 1:31:52.688 |
GP Oostenrijk | 29 juni 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 70 | 1:23:47.693 |
GP Groot-Brittannië | 6 juli 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 52 | 1:37:15.735 |
GP België | 27 juli 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 44 | 1:25:22.601 |
GP Hongarije | 3 augustus 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 70 | 1:35:21.231 |
GP Nederland | 31 augustus 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 72 | 1:38:29.849 |
GP Italië | 7 september 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 53 | 1:13:24.325 |
GP Azerbeidzjan | 21 september 2025 | ||||
GP Singapore | 3 oktober 2025 | ||||
GP Verenigde Staten | 19 oktober 2025 | ||||
GP Mexico | 26 oktober 2025 | ||||
GP Brazilië | 9 november 2025 | ||||
GP Las Vegas | 22 november 2025 | ||||
GP Qatar | 30 november 2025 | ||||
GP Abu Dhabi | 7 december 2025 |
Terugblik: Wat leerden we van de F1-race in Italië?
De GP van Italië benadrukte nogmaals dat McLaren er een eerlijke race van willen maken. Een slechte pitstop van meer dan 5 seconden zorgde ervoor dat Norris zijn tweede plek verloor aan Piastri. Teamorders zorgde er uiteindelijk voor dat Piastri zijn plek moest afstaan, waarmee Norris het gat in het kampioenschap weer kleiner zag worden.
Ook zagen we Verstappen eindelijk weer eens excelleren. Gaat de nieuwe teambaas Laurent Mekies ervoor zorgen dat Red Bull Racing het gat richting het einde van het seizoen weer weet te dichten? Weet hij weer in te lopen op Ferrari en Mercedes? En misschien nog wel belangrijker, weet hij Yuki Tsunoda weer aan de praat te krijgen?
En tot slot lijkt de strijd in de achterhoede groter dan ooit. Aston Martin, Sauber en Racing Bulls staan binnen 7 punten van elkaar. Elk weekend lijkt er weer een andere coureur goed te presteren. In Hongarije verraste Bortoleto met een 6e plek, waarmee hij belangrijke punten binnenhaalde voor Sauber. Maar ook Stroll presteerde met een 7e plek uitstekend. Kortom, genoeg spanning bij de constructeurs!
Ontwikkelingen in F1 2025 – wat is er veranderd?
Net als in eerdere jaren zijn er ook voor het seizoen 2025 een aantal wijzigingen doorgevoerd in de Formule 1. Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de prestaties van teams en coureurs.
Verhoogd minimumgewicht voor coureurs
Het minimumgewicht voor coureurs is verhoogd van 80 naar 82 kilogram. Vooral langere coureurs, zoals George Russell, profiteren hiervan. Zij hoeven minder streng te diëten, wat de fysieke belasting verlaagt. Ook het minimumgewicht van de auto zonder brandstof is aangepast: van 798 naar 800 kilogram.
Aerodynamische stabiliteit tot 2026
Op aerodynamisch vlak verandert er in 2025 weinig. Omdat in 2026 grote reglementaire wijzigingen worden doorgevoerd, blijven de meeste onderdelen dit seizoen gelijk. De FIA onderzoekt wel kleine aanpassingen die inhalen makkelijker moeten maken – een voorbereiding op de compactere auto’s van volgend jaar.
Punt voor snelste ronde vervalt
Vanaf 2025 wordt er geen extra punt meer uitgedeeld voor de snelste raceronde. Deze maatregel is genomen om controverses te vermijden zoals in Singapore, waar Daniel Ricciardo – rijdend voor het zusterteam van Red Bull – een punt afpakte van Lando Norris. Om mogelijke teamstrategieën via B-teams tegen te gaan, is besloten dit punt af te schaffen.
Meer kansen voor rookies
Rookies krijgen voortaan vier in plaats van twee sessies per seizoen om zich in een Formule 1-auto te laten zien. Dit moet jonge talenten meer voorbereiding geven op een mogelijke stap naar een vast racezitje in de toekomst.
Verplicht koelsysteem bij hoge temperaturen
Voor races waarbij de temperatuur boven de 30 graden stijgt, moeten teams verplicht een koelsysteem aanbieden aan hun coureurs. Een speciaal koelvest wordt dan ingezet, vooral van toepassing op races in het Midden-Oosten, delen van Azië en Europa tijdens de zomermaanden.