Formule 1 Voorspelling 2025: GP Mexico

Het eerste feestje bij McLaren is inmiddels in Singapore gevierd, maar volgt er wel een tweede feestje in het rijderskampioenschap? Piastri is nog steeds de leider in het wereldkampioenschap, maar Verstappen én Norris naderen snel! Kan het in de laatste vijf races van het seizoen nog spannend worden?
Dat gaan we analyseren, te beginnen met de volgende race op het 🇲🇽 Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico. De race op 🗓️ 26 oktober 2025 werd de laatste jaren meermaals gewonnen door Max Verstappen, maar ook Lewis Hamilton heeft goede herinneringen aan dit circuit. Weten de andere teams het McLaren wederom lastig te maken? Wij zochten het voor je uit!
Met zoveel concurrentie is het voorspellen van de winnaar uitdagend, maar we hebben enkele interessante opties voor wedden op deze 🇲🇽 Grand Prix van de Mexico.
Formule 1: GP Mexico – Belangrijke Punten
De GP van Mexico staat sinds 1963 af en aan op de kalender in de Formule 1. Het circuit heeft een lengte van 4,304 kilometer, waardoor de coureurs in totaal maar liefst 71 rondes zullen afwerken. Bochten 1 en 4 zijn dé plekken waar inhalen mogelijk is, aangezien de DRS-zones eraan voorafgaan.

Een belangrijk kenmerk van het circuit is de hoogte van 2250 meter boven zeeniveau. Enerzijds is er minder luchtweerstand, waardoor er een hogere topsnelheid gehaald kan worden. Anderzijds zorgt dit ook voor minder downforce én zorgt het voor minder koeling van de banden. Hier zullen de teams dus een oplossing voor moeten vinden.
De afgelopen jaren zijn er gemiddeld meer dan 40 inhaalacties op de baan geweest, voornamelijk in de eerste bochten. Het is dus cruciaal om goed het stadion uit te komen, aangezien hierna het lange rechte stuk volgt. Tractie én genoeg grip uit de laatste bocht is dus essentieel.
In Mexico volgen we het reguliere format weer. Dit ziet er als volgt uit:
- Locatie: Autodrómo Hermanos Rodríguez
- Datum: 26 oktober 2025 (zondag)
- Starttijd: 21:00 uur Nederlandse tijd
- Raceweekend met vrije training, kwalificatie en race

F1 Analyse: De favorieten voor de GP Mexico 2025
Leggen we de feiten van het circuit, de rijders én de omstandigheden uit het verleden langs elkaar, dan gaan de afstelling van de auto en topsnelheid een belangrijke rol spelen.
TL;DR – Belangrijke trends en observaties (F1 Mexico)
- Hoogte is alles
Mexico (2.250m) dwingt teams tot maximale downforce (Monaco-stijl) puur om grip te vinden in de ijle lucht. Koeling van de motor en remmen is de grootste technische uitdaging. - Verstappen is de Koning van de Hoogte
Max is de absolute topfavoriet. Hij won hier 5 van de 7 recente edities en zijn RB20, die in topvorm is, heeft de perfecte efficiënte aero voor deze omstandigheden. - Druk op Piastri
Als WK-leider moet Oscar Piastri leveren. Max jaagt op zijn 5e wereldtitel en de druk ligt nu volledig bij McLaren om fouten te vermijden. - McLaren wankelt
Hoewel ze de snelste auto hebben, zorgen interne strijd (zie Austin) en recente fouten ervoor dat Red Bull het gat snel kan dichten. - Ferrari als outsider
De topsnelheid van Ferrari kan op het extreem lange rechte stuk een wapen zijn, waardoor Leclerc een serieuze podiumkandidaat is.
Het Autódromo Hermanos Rodríguez is uniek. Met 2.250 meter is het de hoogste race van het jaar. De ijle lucht betekent minder luchtweerstand (hoge topsnelheid) maar ook rampzalig weinig downforce. Teams draaien Monaco-vleugels puur om grip te vinden. Koeling van de remmen en de motor is de grootste technische uitdaging. We verwachten een droge race, wat de strategie voorspelbaar maakt.
Dit circuit is Max-land. Met vijf recente zeges hier, is hij de koning van de hoogte. De RB20, die recent zo tot leven kwam, heeft de perfecte efficiënte aero voor deze omstandigheden. Max is in bloedvorm en ruikt bloed in de titelstrijd. Hij moet winnen om de druk op Piastri op te voeren en alles wijst erop dat hij dat gaat doen.
McLaren heeft nog steeds de snelste auto, maar de druk op WK-leider Piastri en Norris is enorm. Ze maken fouten. Piastri kan het zich niet veroorloven om Max weer te laten winnen. Ferrari en Mercedes zijn wisselvallig, maar hun topsnelheid (vooral Ferrari) kan hen helpen om zich tussen de McLarens en Max te mengen, wat de titelstrijd cruciaal kan beïnvloeden.
Verstappen favoriet
Verstappen is de absolute favoriet voor de race in Mexico. De Nederlander wist vijf van de laatste zeven edities te winnen, is de laatste weken in topvorm én de downforce van de RB20 is uitstekend. Juist dat laatste element gaat een belangrijke rol spelen met het oog op de dunne lucht op hoogte.
Daarbij komt natuurlijk dat het vuurtje voor het wereldkampioenschap weer helemaal is aangewakkerd. De geluiden aan de pitmuur zijn weer een stuk positiever en met Verstappen zit er natuurlijk een ervaren coureur in de auto.

McLaren maakt foutjes
McLaren mogen we natuurlijk nooit uitvlakken, maar we zien de laatste weken dat er wat zand in de motor zit. Piastri en Norris raakten elkaar meermaals en zijn niet meer zo onfeilbaar als voorheen. Daar komt ook nog eens de druk van het kampioenschap bij kijken, wat bij beide coureurs toch een rol lijkt te spelen.
Toch vlakken we hen natuurlijk niet uit voor de overwinning. Beide coureurs rijden nog steeds in de beste bolide op de grid, maar de klad zit er de laatste weken wel in. De druk van het kampioenschap doet rare dingen en natuurlijk hoopt Verstappen hier ook van te profiteren.
Mercedes en Ferrari wisselvallig
Mercedes en Ferrari presteren de laatste weken enorm wisselvallig. Het ene moment leggen ze het vuur aan de schenen van McLaren en Red Bull, het andere moment zijn ze niet voorin te vinden. Toch lijkt het vooral voor Verstappen belangrijk te zijn dat zij mee gaan doen om de voorste plekken.
Wil Verstappen nog wereldkampioen worden, dan zal Piastri minimaal één keer geen tweede moeten worden als Verstappen alles wint. Naast Norris zal de Nederlander dus ook hopen op wat hulp van Mercedes en Ferrari. De topsnelheid van de Ferrari lijkt in Mexico een belangrijke rol te kunnen gaan spelen.

Odds voor Formule 1 2025 – Wedden op GP van Mexico
Laten we eens kijken naar de weddenschappen en odds voor de Formule 1 bij vertrouwde bookmakers. Persoonlijk raad ik Bet365 en Unibet aan vanwege hun uitgebreide aanbod aan F1 weddenschappen en hun gebruiksvriendelijke websites.
Favorieten voor de GP van Mexico 2025
Op het Autodrómo Hermanos Rodríguez gaat de hoogte een belangrijke rol spelen, evenals de beperkte downforce én hoge topsnelheid. En wie weet speelt de druk van het kampioenschap ook nog mee bij een eventuele overwinning. Wat ons betreft is er echter maar één favoriet.

Verstappen wist in de laatste vijf races drie keer te winnen, heeft goede herinneringen aan het circuit in Mexico én is de laatste weken de te kloppen man. Weet McLaren het hem weer lastig te maken? Of verkleint hij het gat met Norris en Piastri nóg verder en maakt hij het kampioenschap weer spannend?
Wedden op de F1 kampioen 2025: Favorieten
Inmiddels zijn we 19 races onderweg en lijkt de spanning elke race weer wat meer terug te keren. Max Verstappen is de laatste weken in vorm, Piastri en Norris hebben het met elkaar aan de stok en met nog vijf races te gaan is er nog van alles mogelijk.

Stuivertje wisselen bij McLaren
McLaren heeft met Norris en Piastri twee coureurs in de gelederen die beide op het kampioenschap jagen. Toch lijkt de laatste weken de klad er wat in te komen. Beide coureurs zijn niet gelukkig over de boordradio en ook onderling lijkt de strijdbijl zeker niet begraven. De crashes van de afgelopen weken zijn hier hét voorbeeld van.
In Singapore en de Verenigde Staten kwamen de mannen wederom met elkaar in aanraking en zagen zij de concurrentie inlopen. En ook met de bolide zelf lijkt de ontwikkeling er wel uit. Waar Red Bull Racing iets gevonden lijkt te hebben, zijn ze het bij McLaren misschien wel kwijt. Gaat er dan toch nog iets gebeuren? En trekt Verstappen nog aan het langste eind?
Verstappen belangrijke outsider
Lang leek de Nederlander er zelf ook niet meer in te geloven. De RB20 liep voor geen meter, er zat geen verbetering in en de McLarens waren simpelweg te snel. Tot Verstappen onlangs weer wat races begon te winnen én weer meedeed voor de voorste plekken. En het gat met McLaren toch ineens niet zo groot leek?
Toegegeven, de Nederlander heeft een klein wonder nodig om nog kampioen te worden, maar er zijn in de Formule 1 wel raardere dingen gebeurd. Weet hij met stabiele resultaten het kampioenschap nog voor de neus van McLaren weg te halen? De odds zijn in ieder geval flink gedaald de laatste weken!
Voorspelling Formule 1 – Constructeurs Kampioenschap 2025
Bij de constructeurs heeft McLaren inmiddels het feestje mogen vieren. Met twee rijders in de punten in Singapore zijn ze niet meer te achterhalen in het kampioenschap en halen ze voor het tweede jaar op rij de constructeurstitel binnen. Maar dat wil niet zeggen dat het daarachter niet enorm spannend is!

Zonder McLaren
Het is wel mogelijk om in te zetten op het constructeurskampioenschap zonder McLaren. Mercedes leek lange tijd de favoriet, maar met de scores van Verstappen de laatste weken lijkt het tij gekeerd. Antonelli scoort minder en minder punten, terwijl ook Russell wisselvallig is. En ook bij Ferrari is het wisselvalligheid troef.
| Team | Punten | Achterstand op McLaren |
|---|---|---|
| McLaren | 678 | – |
| Mercedes | 341 | (-)337 |
| Ferrari | 334 | (-)344 |
| Red Bull Racing | 331 | (-)347 |
De topteams Mercedes (341), Ferrari (334) en Red Bull Racing (331) staan zó kort op elkaar dat het een spannend einde van het seizoen belooft te worden. Ondanks dat Verstappen het vrijwel in zijn eentje moet doen, lijkt Red Bull tóch een goede kans te maken op een tweede plek in het kampioenschap.
Head-to-head voorspellingen
Door de verre voorsprong van McLaren is het ook mogelijk om head-to-head weddenschappen af te sluiten. Weddenschappen die momenteel nog mogelijk zijn:
- Ferrari (2.20) vs. Red Bull (1.61)
- Ferrari (2.20) vs. Mercedes (1.61)
- Red Bull (1.83) vs. Mercedes (1.83)
Wedden op aantal zeges in F1 2025: Norris, Piastri of Verstappen?
Bij Bet365 heb je tevens de mogelijkheid om in te zetten op het aantal overwinningen van een F1 coureur. Meer dan 10 overwinningen van Norris levert je bijvoorbeeld 101.00 keer je inzet op, terwijl je voor Piastri nog maar 5.00 keer je inzet krijgt als hij 10+ races wint. Verstappen valt er met 15.00 precies tussenin.
Wedden op match-ups: Coureurs
Evenals bij de constructeurs is het ook bij de coureurs mogelijk om in te zetten op head-to-head voorspellingen. Vooralsnog is dit beperkt mogelijk, maar onderstaande weddenschappen bij Bet365 geven je inzicht in de mogelijkheden:
| Match-up | Odds 1 | Odds 2 |
|---|---|---|
| George Russell vs Charles Leclerc | 1.062 | 10.00 |
| Max Verstappen vs. Lando Norris | 1.66 | 2.10 |
| Oscar Piastri vs. Lando Norris | 1.66 | 2.10 |
| Oscar Piastri vs. Max Verstappen | 1.83 | 1.83 |
Opvallend is hier dat de bookmakers de strijd tussen Oscar Piastri en Max Verstappen als volledig gelijk inschatten (1.83 vs 1.83). Hoewel Piastri de leider in het kampioenschap is, weegt de topvorm van Verstappen én zijn dominantie in Mexico (5 zeges) blijkbaar even zwaar. Voor de bookmakers is dit een 50/50 duel. Interessant is ook dat zowel Piastri (1.66) als Verstappen (1.66) favoriet zijn tegenover Lando Norris (2.10).
Wie zal het snelst zijn in de F1-kwalificatie in Mexico?
De kwalificatie is natuurlijk hét moment om het verschil ten opzichte van de concurrentie te maken. Toch is dit over het algemeen ook erg onvoorspelbaar, aangezien het maar om één enkele ronde gaat. Hierdoor liggen de quoteringen ook wat hoger dan bij het voorspellen van de winnaar van de race.
In de kwalificatie gaan we wederom voor Verstappen. De Nederlander laat de afgelopen races zien in enorm goede vorm te verkeren én verklapte al dat de auto nog niet zo goed voelde als in Azerbeidzjan dit seizoen. Hebben ze dan eindelijk het lek boven en weten ze de goede reeks voort te zetten?
Ook Piastri en Norris sluiten we natuurlijk niet uit, ondanks dat zij geen vlekkeloze kwalificatie beleefde in Texas. We denken dat zij wél weer vooraan zullen staan in Mexico, aangezien daar de gemiddelde snelheid op het circuit wat lager ligt. Daarbij komt dat zij de koeling van de banden goed onder controle hebben, iets wat in Mexico een belangrijke rol gaat spelen.
F1 Stand 2025
| # | Coureur | Punten | Wint | Polepositie |
|---|---|---|---|---|
Formule 1 Race winnaars in 2025
| RACE | DATUM | WINNAAR | TEAM | LAPS | TIME |
|---|---|---|---|---|---|
| GP Australië | 16 maart 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 57 | 1:42:06.304 |
| GP China | 23 maart 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 56 | 1:30:55.026 |
| GP Japan | 06 april 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 53 | 1:22:06.983 |
| GP Bahrein | 13 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:35:39.435 |
| Saoedi-Arabië | 20 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 50 | 1:21:06.758 |
| GP Miami | 04 mei 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:28:51.587 |
| GP Emilia-Romagna | 18 mei 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 63 | 1:31:33.199 |
| GP Monaco | 25 mei 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 78 | 1:40:33.843 |
| GP Spanje | 1 juni 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 66 | 1:32:57.375 |
| GP Canada | 15 juni 2025 | 🇬🇧 George Russell | Mercedes | 70 | 1:31:52.688 |
| GP Oostenrijk | 29 juni 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 70 | 1:23:47.693 |
| GP Groot-Brittannië | 6 juli 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 52 | 1:37:15.735 |
| GP België | 27 juli 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 44 | 1:25:22.601 |
| GP Hongarije | 3 augustus 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 70 | 1:35:21.231 |
| GP Nederland | 31 augustus 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 72 | 1:38:29.849 |
| GP Italië | 7 september 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 53 | 1:13:24.325 |
| GP Azerbeidzjan | 21 september 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 51 | 1:33:26.408 |
| GP Singapore | 5 oktober 2025 | 🇬🇧 George Russell | Mercedes | 62 | 1:40:22.367 |
| GP Verenigde Staten | 19 oktober 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 56 | 1:34:00.161 |
| GP Mexico | 26 oktober 2025 | ||||
| GP Brazilië | 9 november 2025 | ||||
| GP Las Vegas | 23 november 2025 | ||||
| GP Qatar | 30 november 2025 | ||||
| GP Abu Dhabi | 7 december 2025 |
Terugblik: Wat leerden we van de F1-race in Texas?
De GP van de Verenigde Staten onderstreepte maar weer eens de kwaliteiten van Max Verstappen. Zowel in de sprintkwalificatie als in de kwalificatie voor de race wist hij zijn auto op pole position te positioneren. Met een uitstekende start was hij niet meer te achterhalen voor de concurrenten en pakte hij het maximaal aantal punten.
We leerde ook dat het bij McLaren nog kan gaan stormen de laatste races. In de sprintrace kwamen Norris en Piastri wederom met elkaar in aanraking, terwijl het in de kwalificatie allemaal erg moeizaam verliep. Waar het in eerste instantie leek op een tweestrijd tussen beide coureurs, lijkt Verstappen zich steeds meer te gaan mengen in de strijd.
En tot slot moeten we nog benadrukken dat Piastri het allemaal in eigen hand heeft. Verstappen moet alle (sprint)races winnen, terwijl Piastri wereldkampioen wordt als hij op een tweede plek blijft eindigen. Maar morst de Australiër punten, dan kan het allemaal weleens de kant van Verstappen op vallen. Weet hij nog te verrassen in de laatste races?

Ontwikkelingen in F1 2025 – wat is er veranderd?
Net als in eerdere jaren zijn er ook voor het seizoen 2025 een aantal wijzigingen doorgevoerd in de Formule 1. Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de prestaties van teams en coureurs.
Verhoogd minimumgewicht voor coureurs
Het minimumgewicht voor coureurs is verhoogd van 80 naar 82 kilogram. Vooral langere coureurs, zoals George Russell, profiteren hiervan. Zij hoeven minder streng te diëten, wat de fysieke belasting verlaagt. Ook het minimumgewicht van de auto zonder brandstof is aangepast: van 798 naar 800 kilogram.
Aerodynamische stabiliteit tot 2026
Op aerodynamisch vlak verandert er in 2025 weinig. Omdat in 2026 grote reglementaire wijzigingen worden doorgevoerd, blijven de meeste onderdelen dit seizoen gelijk. De FIA onderzoekt wel kleine aanpassingen die inhalen makkelijker moeten maken – een voorbereiding op de compactere auto’s van volgend jaar.
Punt voor snelste ronde vervalt
Vanaf 2025 wordt er geen extra punt meer uitgedeeld voor de snelste raceronde. Deze maatregel is genomen om controverses te vermijden zoals in Singapore, waar Daniel Ricciardo – rijdend voor het zusterteam van Red Bull – een punt afpakte van Lando Norris. Om mogelijke teamstrategieën via B-teams tegen te gaan, is besloten dit punt af te schaffen.
Meer kansen voor rookies
Rookies krijgen voortaan vier in plaats van twee sessies per seizoen om zich in een Formule 1-auto te laten zien. Dit moet jonge talenten meer voorbereiding geven op een mogelijke stap naar een vast racezitje in de toekomst.
Verplicht koelsysteem bij hoge temperaturen
Voor races waarbij de temperatuur boven de 30 graden stijgt, moeten teams verplicht een koelsysteem aanbieden aan hun coureurs. Een speciaal koelvest wordt dan ingezet, vooral van toepassing op races in het Midden-Oosten, delen van Azië en Europa tijdens de zomermaanden.
