Formule 1 Voorspelling 2026 & Seizoens Samenvatting
F1 2025 Seizoen Samenvatting
Met een bloedstollende ontknoping en een spannende laatste race in Abu Dhabi mocht Lando Norris zich de nieuwe wereldkampioen Formule 1 2025 noemen. Maar wat een seizoen hebben we gehad! Laten we eens terugblikken op een aantal belangrijke momenten!

McLaren levert twee topfavorieten
Gedurende het seizoen bleek McLaren de absolute favoriet voor het constructeurs- en rijderskampioenschap. Die eerste wisten ze mede door consistente resultaten en uitstekende aerodynamica al vroeg in het seizoen binnen te halen. En deze goede resultaten zorgde er ook voor de Norris én Piastri stuivertje wisselde om de koppositie.
Zowel Norris als Piastri waren vrij om te racen, wat in de eerste seizoenshelft amper problemen opleverde. Piastri voerde zelfs lange tijd de ranglijst aan, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen in Norris. Die kwam de laatste races weer goed uit de verf en nam de leiding in het kampioenschap over. Toch was het Max Verstappen die de titelstrijd sinds Zandvoort nieuw leven inblies.
Daar kwam nog bovenop dat bij McLaren de fouten opgestapeld werden. Een dubbele crash in de sprintrace in Austin, een dubbele diskwalificatie in Las Vegas en natuurlijk de tactische misser in Qatar zorgde er uiteindelijk voor dat het op de laatste race op de kalender moest aankomen. Maar welk aandeel had Red Bull Racing hierin?
Red Bull Racing ontwikkelt de RB21 door
De eerste seizoenshelft ging op dezelfde voet verder als waar men bij Red Bull Racing in 2024 was geëindigd. De RB21 had het moeilijk op hobbelige circuits, was lastiger te besturen en de banden werden snel opgevreten. Kortom, er waren problemen die niet snel opgelost konden worden.
Daar kwamen ook nogal wat atypische fouten bij kijken. Pitstops gingen de mist in, er werden strategische fouten gemaakt en zelfs Verstappen kreeg in Spanje een woede-uitbarsting die hem een tijdstraf opleverde. Al met al draaide het niet, waardoor het ontslag van Christian Horner uiteindelijk onvermijdelijk bleek. Toch zorgde een nieuwe vloer, de stabiliteit aan de achterkant én verschillende upgrades voor een ommezwaai.
In Italië, Azerbeidzjan en Texas werd ineens gewonnen. Goede resultaten in Mexico, Brazilië en Qatar volgden, waarna het gat van 104 punten in Zandvoort werd gereduceerd tot slechts 12 punten voorafgaand aan de race in Abu Dhabi. En zo zou het, net zoals in 2021, wederom aankomen op de laatste race van het seizoen.
Ondanks een overwinning van Verstappen, bleek een derde plaats voor Lando Norris voldoende voor het F1 kampioenschap 2025. Daarmee verzekerde de Brit zich van het eerste wereldkampioenschap in zijn carrière. En daarmee won McLaren zowel het kampioenschap bij de constructeurs als bij de coureurs.
Voorspelling F1 2026
| F1 Abu Dhabi voorspelling | Hoogste Odds | Bookmaker |
|---|---|---|
|
2.37 bij bet365
|
2.37 bij bet365 | Bezoek |
|
4.00 bij bet365
|
4.00 bij bet365 | Bezoek |
|
2.87 bij Bet365
|
2.87 bij Bet365 | Bezoek |
|
3.50 bij Bet365
|
3.50 bij Bet365 | Bezoek |
Maar kunnen we op basis van de winst van Norris, het sterke optreden van Piastri en de ontwikkelingen bij Red Bull Racing alvast een voorspelling F1 2026 doen? Daarvoor moeten we eerst kijken naar de veranderingen die voor het komende jaar op de rol staan.

Nieuwe technische vereisten: Chassis & Aerodynamica
Om te beginnen de veranderingen aan het chassis van de F1-auto’s. Hieronder hebben we in het kort de veranderingen aan het chassis opgesomd.
| Aspect | Wijziging |
|---|---|
| Minimale gewicht | Met 32 kg verlaagd tot 768 kg. |
| Lengte wielbasis | Met 200 mm verkort tot maximaal 3400 mm |
| Breedte F1-auto | Met 100 mm verkleind tot 1900 mm. |
| Breedte vloer | Met 150 mm verkleind |
| Banden |
|
Uiteindelijk leiden deze veranderingen volgens de FIA tot een afname in de downforce met zo’n 30%. Dit moet uiteindelijk zorgen voor minder hoge snelheden in de bochten, maar juist weer meer topsnelheid op de rechte stukken.
De luchtweerstand zou namelijk met maar liefst 55% worden gereduceerd. Het lagere gewicht van de auto moet daarnaast nog zorgen voor meer wendbaarheid. Dit moet leiden tot meer inhaalacties én is nodig om de nieuwe motorregels goed te laten werken.
Aerodynamica
Het verlies aan snelheid in de bochten wordt in 2026 gecompenseerd met meer snelheid op de rechte stukken. Daarbij kunnen coureurs zélf meer aanpassingen doen aan de voor- en achtervleugel. Dit wordt door de FIA de actieve aerodynamica genoemd.

Ondanks dat de DRS verdwijnt, zorgt de aanpassing aan de voor- en achtervleugel ervoor dat er nóg meer snelheid gemaakt kan worden op het rechte stuk. Dit wordt de zogenaamde X-modus genoemd, waarbij er minder luchtweerstand wordt gegenereerd. De X-modus wordt door de coureur zelf geactiveerd.
Daarnaast is er nog de Z-modus, geschikt voor het bochtige gedeelte op het circuit. De voor- en achtervleugel kunnen dan zo ingesteld worden dat ze maximale downforce genereren. Beide vleugels gaan dicht om de maximale neerwaartse druk te krijgen. De Z-modus wordt de standaard.
Manual Override Mode
Een laatste nieuwe functionaliteit is de Manual Override Mode, die wederom door de coureur kan worden ingeschakeld. De rijder drukt dan op een knop om tijdelijk meer elektrisch vermogen van de motor te krijgen. Dit is alleen mogelijk op bepaalde zones op het circuit, wat voor nóg meer topsnelheid en dus nóg meer inhaalacties moet zorgen.
| Aspect | Wijziging |
|---|---|
| Downforce | Gereduceerd met 30%. |
| Drag | Gereduceerd met 55%. |
| Actieve Aerodynamica | Introductie van een nieuw systeem met aanpasbare voor- en achtervleugel |
| High Downforce Mode | “Z-mode“: Standaardinstelling om downforce te verhogen voor verhoogde bochtensnelheid |
| Low Drag Mode | “X-mode“: Instelling die geactiveerd kan worden om topsnelheid op rechte stukken te verhogen. De vervanger van DRS. |
| Overige Aerodynamische aanpassingen | Vlakke vloer en een minder sterke diffuser om het grondeffect te verlagen. |
MGU-H & MGU-K
Ook op het gebied van de krachtbron heeft de FIA veranderingen doorgevoerd. De Motor Generator Unit – Heat, het systeem dat hete uitlaatgassen omzet in elektrische energie, verdwijnt. Dit complexe systeem was voor veel motorleveranciers een beperking om toe te treden tot de Formule 1. Dit is mede de reden dat Audi is toegetreden tot de Formule 1.
Het verlies aan vermogen wordt opgevangen door de Motor Generator Unit – Kinetic. Deze is nu al in de F1-auto te vinden, maar wordt uitgebreid. Het elektrische deel van de motor is dan goed voor 350 kW, ofwel 470 pk. De huidige MGU-K unit genereert slechts 120 kW. Hiermee genereren de motoren dus nog altijd ongeveer 1.000 pk.

Om te voorkomen dat één of enkele teams gaan domineren met deze nieuwe regels, is het ‘Additional Development and Upgrade Opportunities’ geïntroduceerd. Dit wil zeggen dat er na een aantal races wordt gekeken naar de performance van iedere Power Unit-fabrikant. Blijft deze achter, dan krijgen deze fabrikanten extra voordelen, zoals:
- Meer ontwikkelingsgeld onder het budgetplafond
- Meer uren op de testbank
- De kans om de motor opnieuw te laten homologeren
| Aspect | Wijziging |
|---|---|
| Power Split | Verandering naar 50% vermogen uit verbrandingsmotor en 50% uit de elektrische MGU-K. |
| Electric Power (MGU-K) | Verhoogd met bijna 300% van 120 kW naar 350 kW. |
| Verbrandingsmotor (ICE) | Verlaagd van 550-560 kW naar 400 kW. |
| Opwekken Energie | Opwekken van energie bij het remmen verdubbelt naar ongeveer 8.5 MJ per ronde. |
| MGU-H | De MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) motor verdwijnt. |
| Overtaking System | Manual Override/MGU-K Override (MOM): Geeft de achtervolgende auto binnen 1 seconden een extra impuls van 350 kW aan elektrisch vermogen tot 337 kilometer per uur. |
| Brandstof | 100% duurzame brandstof wordt gebruikt, gemaakt van niet-fossiele bronnen. |
Veiligheid in de auto
Veiligheid van de coureurs is een van de speerpunten van de FIA. In 2026 worden er daarom een aantal wijzigingen geïntroduceerd, te beginnen met de impactstructuur bij een frontale impact. Deze wordt verbeterd, zodat coureurs bij een eventuele volgende impact beter zijn beschermd.
Daarnaast is de impact bij zijdelingse crashes aangepakt, waardoor er meer bescherming rond de cockpit wordt geboden. Ook de zijkant van de brandstoftank is nu beter beschermd.
De zogenaamde ‘roll hoop’ boven de cockpit moet daarnaast nog tegen een grotere impact bestand zijn. De belastbaarheid is verhoogd van 16G naar 20G, terwijl de testbelasting is verhoogd van 141 kN naar 167 kN.
En tot slot moeten de lichten op de achtervleugels helderder worden. Dit moet met name zorgen voor verbeterde zichtbaarheid onder slechte omstandigheden, waaronder regen en mist.
| Aspect | Wijziging |
|---|---|
| Front Impact Structure (FIS) | Nieuw neusontwerp in twee fasen. |
| Zijdelingse bescherming | Verhoogde zijdelingse bescherming rondom de cockpit en verdubbelde bescherming rondom de brandstoftank. |
| Roll Hoop | Belastbaarheid verhoogd van 16G naar 20G. |
| Waarschuwingssysteem | Helderdere verlichting op de endplates van de achtervleugel. |
F1 2026 Wijzigingen Personeel en Team
Naast wijzigingen aan de veiligheid, motoren en de aerodynamica, zijn er ook wat personele wijzigingen te vermelden.
Personele wijzigingen
Om te beginnen de introductie van het elfde team Cadillac. Zij krijgen Ferrari als motorleverancier. Mede hierdoor keren er ook weer twee coureurs terug in de F1, namelijk Valtteri Bottas en Sergio Perez. Andere personele wijzigingen zijn:
| Aspect | Wijziging |
|---|---|
| Red Bull Drivers | Isack Hadjar komt over van Racing Bulls en wordt de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen. Yuki Tsunoda blijft actief als reserverijder. |
| Racing Bulls | Liam Lawson krijgt met Arvid Lindblad een nieuwe teamgenoot. |
| Aston Martin TP | Adrian Newey wordt de nieuwe Team Principal. |
Daarnaast kwam op 9 december het nieuws naar buiten dat de ontdekker van Verstappen, Helmut Marko, gaat vertrekken bij Red Bull. De Oostenrijker gaf leiding aan het opleidingsteam van Red Bull en was een cruciale schakel tussen het hoofdkwartier van Red Bull en de F1-fabriek. En natuurlijk was hij verantwoordelijk voor de switch van Max Verstappen in de Red Bull in Barcelona.
Misschien nog wel belangrijker voor Verstappen is de onduidelijkheid rondom zijn race-engineer Gianpiero Lambiase. Deze was zichtbaar geëmotioneerd na de race in Abu Dhabi en het is ook nog onduidelijk of hij volgend seizoen nog actief is. Vooralsnog lijkt dit vooral te komen door persoonlijke omstandigheden.
Nieuwe motorleveranciers
In het F1 2026 seizoen zijn er vijf motorleveranciers actief. Dit zijn Ferrari, Mercedes, Honda, Audi en Ford. Sauber wordt overgenomen door Audi, waarbij ze de ambitie voor een fabrieksteam eindelijk hebben kunnen waarmaken. Het ontwerp van de auto blijft in Hinwi, de engineers in het Duitse Neuburg werken aan de krachtbron.

Ford gaat daarnaast een samenwerking aan met Red Bull Racing onder de naam Red Bull Ford Powertrains. Honda bleef de afgelopen jaren Red Bull Racing nog van krachtbronnen voorzien, maar is vanaf 2026 exclusief verbonden aan Aston Martin. Red Bull gaat in Milton Keynes in samenwerking met Ford dus haar eigen motoren ontwikkelen.
F1 Kalender 2026
Hieronder vind je de officiële kalender van de 2026 FIA Formula One World Championship.

Formule 1 Voorspellingen en Favorieten 2026
Nu we dit allemaal weten, kunnen we ook meer zeggen over voorspellingen voor het komende seizoen. Hieronder zetten we wat coureurs op een rij.

Onze verwachting is dat er een team echt gaat verrassen en wat ons betreft is Aston Martin met Fernando Alonso een goede kandidaat!



