Formule 1 Voorspelling 2025: GP Oostenrijk

McLaren begon het seizoen ijzersterk en lijkt de gedoodverfde favoriet, maar de laatste weken lijkt het veld wat dichter bij elkaar te komen. Nog steeds voert McLaren met Piastri en Norris de ranglijst aan, gevolgd door Verstappen en Russell. Ondanks de voorsprong is het elke race spannend en brengt elke race weer nieuwe uitdagingen met zich mee.
Laten we eens kijken of we voor de eerstvolgende race op de Red Bull Ring op zondag 29 juni een goede voorspelling kunnen doen. McLaren lijkt kwalitatief de beste auto te hebben, maar toch lijkt er elke week een ander team het de Britse renstal lastig te maken. Wie weet er uiteindelijk aan het langste eind te trekken? Wij zochten het voor je uit!
Met zoveel concurrentie is het voorspellen van de winnaar uitdagend, maar we hebben enkele interessante opties voor wedden op deze Grand Prix van Oostenrijk.
Formule 1: GP Oostenrijk – Belangrijke Punten
De Red Bull Ring staat sinds 1970 af en aan op de Formule 1 kalender. Sinds 2014 racen we er weer jaarlijks, waarbij Mercedes en Red Bull Racing de sterkst presterende teams zijn. Max Verstappen wist sinds 2018 vier keer te winnen, maar ook George Russell en Charles Leclerc wisten er al eens een overwinning te pakken. En natuurlijk mogen we ook beide coureurs van McLaren niet uitsluiten.
Het circuit heeft een lengte van 4,318 kilometer, waarbij 71 rondes over het circuit worden verreden. In totaal zijn er drie verschillende DRS-zones, wat inhalen een stuk gemakkelijker maakt. De DRS-zones volgen elkaar ook in rap tempo op, een ideale manier dus om een inhaalactie op de juiste manier op te bouwen. In de hoofdrace afgelopen jaar werden er maar liefst 46 inhaalacties geregistreerd.
Daarbij kan de hoogte een belangrijke rol spelen, vooral bij het koelen van de banden. Doordat het circuit op zo’n 650 meter boven zeeniveau ligt, is de lucht dunner en is het lastiger om de banden te koelen. Kort achter je voorganger rijden legt daarom veel meer druk op de banden, wat wel eens een cruciale rol kan gaan spelen.
In Oostenrijk volgen we het reguliere format weer. Dit ziet er als volgt uit:
- Locatie: 🇦🇹 Red Bull Ring
- Datum: 29 juni 2025 (zondag)
- Starttijd: 15:00 uur Nederlandse tijd
- Raceweekend met vrije trainingen, kwalificatie en race
Voorspelling Formule 1 Oostenrijk 2025
De Grand Prix van Oostenrijk belooft opnieuw een tactisch schaakspel te worden. In 2024 zagen we hoe één fout — een botsing tussen Verstappen en Norris — het hele podium op z’n kop zette. George Russell profiteerde en schreef verrassend de race op zijn naam. Een jaar later zijn de verhoudingen anders, maar het circuit blijft genadeloos.
Toch is de verwachting dat Verstappen dit jaar wél toeslaat. De Nederlander kent het circuit als geen ander, won hier al vier keer en lijkt steeds beter uit de verf te komen in de kwalificaties. Als Red Bull stabiliteit in de racepace weet te brengen, ligt een vijfde zege binnen handbereik — zeker met het thuispubliek in de rug.
McLaren blijft echter een serieuze dreiging. De kans op interne fouten is na Canada reëel, en dat zou Verstappen net het voordeel kunnen geven dat hij nodig heeft. Als de race clean verloopt, ligt het initiatief bij Red Bull.
McLaren neemt de leiding
Met Norris en Piastri neemt McLaren op dit moment de leiding in het kampioenschap. Piastri heeft met 5 overwinningen de eerste plek in handen en door de crash van Norris in Canada is het verschil opgelopen naar 22 punten. Piastri lijkt de te kloppen man, maar de prestaties van Norris in Monaco laten zien dat we hem niet uit mogen vlakken.
Lange tijd leek alles koek en ei tussen de coureurs van McLaren, maar in Canada kwamen ze voor het eerst met elkaar in aanraking. Een inhaalactie van Norris op Piastri eindigde met Norris in de muur, terwijl Piastri de race gelukkig wel kon uitrijden. Norris eindigde in de muur en zag Piastri uitlopen en Verstappen en Russell dichterbij komen.
McLaren laat de coureurs vooralsnog racen, maar zal te veel schade aan de auto’s willen voorkomen. Het kan niet alleen de relatie tussen de coureurs schaden, maar ook schadelijk zijn voor het kampioenschap. We zijn benieuwd wat de komende races gaan brengen.
Verstappen blijft wisselvallig
Verstappen blijft stoeien met zijn Red Bull. De Nederlander wisselt hele sterke races af met races waarin de auto niet bij kan blijven met de concurrentie. In Canada pakte de Nederlander een verdienstelijke tweede plek, maar het gat met lijstaanvoerder Piastri blijft meer dan 40 punten. De wisselvalligheid blijft daarmee een probleem voor de Nederlander.
De vraag blijft of Red Bull meer stabiliteit en voorspelbaarheid in de auto kan brengen. Verstappen gaf zelf ook al aan dat dit nodig is om nog te kunnen strijden in het kampioenschap. We zijn al bijna op de helft, dus er is nog flink werk aan de winkel wil Verstappen zich terugknokken in het kampioenschap.
Russell sterk, Hamilton en Leclerc outsiders
Russell liet in Canada weer zien dat we hem niet moeten uitvlakken voor de voorste plekken. De Brit wist zijn eerste overwinning van dit seizoen binnen te halen en bezet stevig de vierde plek op de ranglijst. Met een Mercedes die snel accelereert én snel is op het rechte stuk, lijkt hij een goede kanshebber voor de overwinning in Oostenrijk.
Ferrari leek al afgehaakt te zijn voor dit seizoen, maar bij de race in Monaco kwamen beide coureurs tot leven. Leclerc wist weer eens op het podium te eindigen, terwijl Hamilton met een vijfde plek vriend en vijand verraste. Ze zijn nog niet waar ze willen zijn, maar ze weten de auto wel steeds wat verder te ontwikkelen.
Belangrijke Trends en Observaties
- Verstappen jaagt op vijfde zege
Met vier eerdere overwinningen op de Red Bull Ring is Verstappen dé man om in de gaten te houden. Zijn ervaring en thuisvoordeel kunnen het verschil maken. - Red Bull moet racepace stabiliseren
De kwalificaties verlopen steeds beter, maar zonder consistente snelheid in de race blijft Verstappen kwetsbaar tegenover McLaren. - McLaren intern onder druk
Na de botsing in Canada is het de vraag of Norris en Piastri elkaar ruimte laten. Een nieuwe clash zou de kansen van Verstappen vergroten. - Clean race werkt in het voordeel van Red Bull
Zonder incidenten lijkt het initiatief bij Verstappen te liggen. Elke fout bij McLaren kan doorslaggevend zijn in deze fase van het kampioenschap.
Odds voor Formule 1 2025 – Wedden op GP van Oostenrijk
Laten we eens kijken naar de weddenschappen en odds voor de Formule 1 bij vertrouwde bookmakers. Persoonlijk raad ik Bet365 en Unibet aan vanwege hun uitgebreide aanbod aan F1 weddenschappen en hun gebruiksvriendelijke websites.
Favorieten voor de GP van Oostenrijk 2025
De grootste kanshebbers voor de overwinning in Oostenrijk zijn wat mij betreft Piastri, Norris en Verstappen. Beide rijders van McLaren hebben een bolide die standaard meedoet voor de overwinning. Ze zijn snel op het rechte stuk én kunnen met twee coureurs spelen met de strategie. Daarbij komt dat zij zich sterk kwalificeren en de banden als geen ander weten te koelen.
Verstappen mogen we natuurlijk niet uitsluiten. Hij wist zich in Canada weer op de voorste rij te kwalificeren en kwam uiteindelijk ook als tweede over de streep. Met al vier overwinningen op zak in Oostenrijk, een snelle bolide én natuurlijk het thuisvoordeel, maakt ook hij kans op de overwinning.
Wedden op de F1 kampioen 2025: Favorieten
Inmiddels zijn we tien races onderweg en zien we de coureurs van McLaren met rasse schreden uitlopen. Piastri voert het klassement aan met 198, terwijl Norris en Verstappen volgen op respectievelijk 176 en 155 punten. De andere rijders staan op nóg grotere afstand.
McLaren met twee favorieten
McLaren heeft met Norris en Piastri twee coureurs in de gelederen die beide op het kampioenschap zullen jagen. McLaren lijkt nog steeds de sterkste auto te hebben, al verwachten we dat de wijzigingen in de reglementen voor hen nadelige gevolgen zullen hebben. De nieuwe technologie om de banden te koelen is aangepakt, wat flinke nadelige gevolgen kan hebben.
Met al 7 overwinningen van het team kunnen zowel Piastri als Norris meedoen om het kampioenschap. De vraag is echter wie de onbetwiste nummer 1 coureur gaat zijn. In Canada kwamen beide coureurs al met elkaar in aanraking en het is maar afwachten hoe dit de rest van het seizoen gaat. Zeker als de spanning stijgt richting het einde van het seizoen verwachten we vuurwerk.
Verstappen niet uitsluiten
Verstappen wil vooral de wisselvalligheid uit de auto hebben. Hij kan niet altijd vertrouwen op de bolide en dat maakt dat de Nederlander nu op een derde plek in het kampioenschap staat. Vooralsnog lijkt het gat met McLaren kleiner te zijn geworden, maar Red Bull Racing moet nog flink aan de bak om Verstappen een winnende auto te kunnen geven.
Hoewel we Verstappen nooit mogen uitsluiten, zien de bookmakers het somber in. De Nederlander krijgt een quotering van 6.00, wat duidt op flinke twijfel. Laten we hopen dat Verstappen de auto verder naar zijn hand weet te zetten.
Voorspelling Formule 1 – Constructeurs Kampioenschap 2025
Vorig jaar eindigde de strijd bij de constructeurs spectaculair met een enorme inhaalslag van McLaren. Dit jaar lijkt het constructeurskampioenschap McLaren al niet meer te kunnen ontgaan. Inmiddels hebben ze een voorsprong van bijna 200 punten op naaste belager Mercedes.
McLaren absolute favoriet
McLaren is bij de bookmakers de absolute favoriet dit seizoen. Het gaat zelfs zover dat het bij bookmakers als Bet365 niet eens meer mogelijk is om in te zetten op een kampioenschap van een andere constructeur. Het verschil tussen McLaren en naaste belager Mercedes is namelijk al opgelopen naar 175 punten. Het verschil met Red Bull Racing is met 212 punten nog groter.
Er moet dus een flinke ontwikkeling komen van verschillende teams om McLaren nog bij te halen. Vooralsnog zien we nog geen signalen dat dit het geval is, vandaar dat we McLaren als favoriet bestempelen.
Zonder McLaren
Het is wel mogelijk om in te zetten op het constructeurskampioenschap zonder McLaren. Daarin is Mercedes op dit moment de grote favoriet met een quotering van 2.00. Dit lijkt volledig terecht, aangezien zij twee coureurs hebben die uitstekend weten te presteren. Ook Ferrari maakt met een quotering van 2.37 nog kans.
Red Bull Racing lijkt afgeschreven voor het kampioenschap. Verstappen haalde 155 van de 162 behaalde punten binnen. Alleen als Yuki Tsunoda punten gaat pakken lijkt Red Bull Racing een serieuze kanshebber voor dit weddenschap.
Wedden op aantal zeges in F1 2025: Norris, Piastri of Verstappen?
Bij Bet365 heb je tevens de mogelijkheid om in te zetten op het aantal overwinningen van een F1 coureur. Meer dan 10 overwinningen van Norris levert je bijvoorbeeld 4.00 keer je inzet op, terwijl je voor Verstappen 34.00 keer je inzet krijgt.
Deze hebben betrekking op alle races in het hele seizoen, waardoor het ook aankomt op de ontwikkelingen van de teams. Met de hogere quoteringen is het interessant om hierop in te zetten. Weet Verstappen bijvoorbeeld 5 of meer races te winnen, dan krijg je nog 1.83 keer je inzet terug.
Head-to-head voorspellingen
Door de verre voorsprong van McLaren is het wel mogelijk om head-to-head weddenschappen af te sluiten. Zet bijvoorbeeld in op Ferrari (1.28) vs. Red Bull (3.50) of Red Bull (4.50) vs. Mercedes (1.16). Dit zijn zeer interessante weddenschappen, al zorgen de slechte prestaties van Tsunoda ervoor dat Verstappen het vooralsnog in zijn eentje moet zien op te knappen.
Wedden op aantal zeges in F1 2025: Norris, Piastri of Verstappen?
Bij Bet365 heb je tevens de mogelijkheid om in te zetten op het aantal overwinningen van een F1 coureur. Meer dan 10 overwinningen van Norris levert je bijvoorbeeld 4.50 keer je inzet op, terwijl je voor Verstappen 51.00 keer je inzet krijgt.
Deze hebben betrekking op alle races in het hele seizoen, waardoor het ook aankomt op de ontwikkelingen van de teams. Met de hogere quoteringen is het interessant om hierop in te zetten. Weet Verstappen bijvoorbeeld 5 of meer races te winnen, dan krijg je nog 2.50 keer je inzet terug.
Wie zal het snelst zijn in de F1-kwalificatie in Oostenrijk?
De kwalificatie is natuurlijk hét moment om het verschil ten opzichte van de concurrentie te maken. Toch is dit over het algemeen ook erg onvoorspelbaar, aangezien het maar om één enkele ronde gaat. Hierdoor liggen de quoteringen ook wat hoger dan bij het voorspellen van de winnaar van de race.
In de kwalificatie dichten we Norris, Piastri en Verstappen de meeste kans toe om pole position te pakken. Zij strijden vrijwel elke week om de eerste startrij en zijn daarmee de favorieten. Russell mogen we echter niet uitsluiten, zeker vanwege de hoge topsnelheid van de Mercedes. Op de lange rechte stukken zou hij zomaar eens het verschil kunnen maken.
F1 Oostenrijk 2025
# | Coureur | Punten | Wint | Polepositie |
---|---|---|---|---|
Formule 1 Race winnaars in 2025
RACE | DATUM | WINNAAR | TEAM | LAPS | TIME |
---|---|---|---|---|---|
GP Australië | 16 maart 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 57 | 1:42:06.304 |
GP China | 23 maart 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 56 | 1:30:55.026 |
GP Japan | 06 april 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 53 | 1:22:06.983 |
GP Bahrein | 13 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:35:39.435 |
Saoedi-Arabië | 20 april 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 50 | 1:21:06.758 |
GP Miami | 04 mei 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 57 | 1:28:51.587 |
GP Emilia-Romagna | 18 mei 2025 | 🇳🇱 Max Verstappen | Red Bull | 63 | 1:31:33.199 |
GP Monaco | 25 mei 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 78 | 1:40:33.843 |
GP Spanje | 1 juni 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 66 | 1:32:57.375 |
GP Canada | 15 juni 2025 | 🇬🇧 George Russell | Mercedes | 70 | 1:31:52.688 |
GP Oostenrijk | 29 juni 2025 | ||||
GP Groot-Brittannië | 6 juli 2025 | ||||
GP België | 27 juli 2025 | ||||
GP Hongarije | 3 augustus 2025 | ||||
GP Nederland | 31 augustus 2025 | ||||
GP Italië | 7 september 2025 | ||||
GP Azerbeidzjan | 21 september 2025 | ||||
GP Singapore | 3 oktober 2025 | ||||
GP Verenigde Staten | 19 oktober 2025 | ||||
GP Mexico | 26 oktober 2025 | ||||
GP Brazilië | 9 november 2025 | ||||
GP Las Vegas | 22 november 2025 | ||||
GP Qatar | 30 november 2025 | ||||
GP Abu Dhabi | 7 december 2025 |
Terugblik: Wat leerden we van de F1-race in Canada?
De GP van Spanje bood een interessante inkijk in de strategische beslissingen van de teams. Verstappen leek al snel te moeten afhaken voor een overwinning, maar de juiste strategie bracht hem alsnog dichtbij. Russell ging er echter met de overwinning vandoor, maar er gebeurde genoeg tijdens de race.
Het was namelijk de eerste keer dat Piastri en Norris écht met elkaar in gevecht waren. Piastri kwam niet langs Antonelli, waardoor Norris aan kon sluiten. Bij de eerste de beste inhaalactie ging het direct mis. Norris raakte met zijn voorvleugel Piastri en belandde in de muur.
Is dit dan het moment in het seizoen dat beide coureurs hun tanden laten zien? Vanuit McLaren is er nog altijd geen échte nummer één aangewezen. We hebben in het verleden bij Mercedes en Red Bull Racing gezien waar dit toe kan leiden.
Ontwikkelingen in F1 2025 – wat is er veranderd?
Net als in eerdere jaren zijn er ook voor het seizoen 2025 een aantal wijzigingen doorgevoerd in de Formule 1. Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de prestaties van teams en coureurs.
Verhoogd minimumgewicht voor coureurs
Het minimumgewicht voor coureurs is verhoogd van 80 naar 82 kilogram. Vooral langere coureurs, zoals George Russell, profiteren hiervan. Zij hoeven minder streng te diëten, wat de fysieke belasting verlaagt. Ook het minimumgewicht van de auto zonder brandstof is aangepast: van 798 naar 800 kilogram.
Aerodynamische stabiliteit tot 2026
Op aerodynamisch vlak verandert er in 2025 weinig. Omdat in 2026 grote reglementaire wijzigingen worden doorgevoerd, blijven de meeste onderdelen dit seizoen gelijk. De FIA onderzoekt wel kleine aanpassingen die inhalen makkelijker moeten maken – een voorbereiding op de compactere auto’s van volgend jaar.
Punt voor snelste ronde vervalt
Vanaf 2025 wordt er geen extra punt meer uitgedeeld voor de snelste raceronde. Deze maatregel is genomen om controverses te vermijden zoals in Singapore, waar Daniel Ricciardo – rijdend voor het zusterteam van Red Bull – een punt afpakte van Lando Norris. Om mogelijke teamstrategieën via B-teams tegen te gaan, is besloten dit punt af te schaffen.
Meer kansen voor rookies
Rookies krijgen voortaan vier in plaats van twee sessies per seizoen om zich in een Formule 1-auto te laten zien. Dit moet jonge talenten meer voorbereiding geven op een mogelijke stap naar een vast racezitje in de toekomst.
Verplicht koelsysteem bij hoge temperaturen
Voor races waarbij de temperatuur boven de 30 graden stijgt, moeten teams verplicht een koelsysteem aanbieden aan hun coureurs. Een speciaal koelvest wordt dan ingezet, vooral van toepassing op races in het Midden-Oosten, delen van Azië en Europa tijdens de zomermaanden.