Formule 1 Voorspelling 2025: GP Japan

De eerste races van het Formule 1 seizoen 2025 zijn verreden, maar een duidelijk beeld hebben we nog niet gekregen. In China waren Piastri en Norris wederom snel, maar ook Mercedes stond er weer gewoon bij en zelfs Ferrari maakt lange tijd de juiste keuzes. In de eerstvolgende race op het 🇯🇵 Suzuka Circuit op 🗓️ 6 april kunnen we kijken of onze voorspellingen daadwerkelijk uitkomen.
Bij McLaren is het duidelijk dat zij op dezelfde voet doorgaan als waarmee ze het seizoen eindigde, namelijk winnen. Vooral achter McLaren lijkt het een strijd tussen drie teams te worden. Wie weet er uiteindelijk in Japan aan het langste eind te trekken? Wij zochten het voor je uit!
Met zoveel concurrentie is het voorspellen van de winnaar uitdagend, maar we hebben enkele interessante opties voor wedden op deze Grand Prix van Japan:
Formule 1: GP Japan – Belangrijke Punten
De GP van Japan op het Suzuka Circuit staat al sinds 1987 op de kalender in de Formule 1. Op dit circuit ligt de gemiddelde snelheid hoog, waarbij vooral de S-bochten tussen bochten 3 en 7 echt laten zien hoe goed de auto presteert. Met een aantal haakse bochten is het inhalen ook mogelijk, onder meer in bocht 11, 16 en aan het einde van het rechte stuk.
Het circuit van 5,807 kilometer heeft slechts één DRS-zone over het lange rechte stuk en er worden in totaal 53 rondes verreden. Ondanks dat er maar één DRS-zone is, verwachten we op meerdere plekken op het circuit inhaalacties.
In Japan volgen we het reguliere raceformat weer. Dit ziet er als volgt uit:
- Locatie: 🇯🇵 Suzuka Circuit
- Datum: 6 april 2025 (zondag)
- Starttijd: 07:00 uur Nederlandse tijd
- Raceweekend met vrije trainingen, kwalificatie en race
Voorspelling Formule 1 2025
De eerste twee races van het seizoen zijn verreden en er zijn zelden zoveel teams geweest die kans maken op een overwinning. Met McLaren, Ferrari, Mercedes en Red Bull Racing lijken er maar liefst vier constructeurs te strijden om de bovenste plekken.
Volgens de langetermijnweersvoorspellingen zal het regenen op de racedag. Dit kan Max Verstappen een voordeel geven ten opzichte van zijn concurrenten en tegelijkertijd zorgen voor een lagere gemiddelde snelheid. De snelste ronde zal waarschijnlijk langer duren dan 1:33.000. Daarnaast is het mogelijk dat enkele coureurs de race niet zullen uitrijden, net zoals tijdens de Grand Prix van Australië.
McLaren zeer sterk
McLaren lijkt in de eerste twee races van het seizoen de touwtjes stevig in handen te hebben. Ook in China wisten zij het podium te domineren, terwijl ze ook in de kwalificatie lieten zien snel te zijn. Piastri en Norris lijken enorm aan elkaar gewaagd en maken daarbij allebei kans op een overwinning in het kampioenschap.
Voor Norris en Piastri lijkt de belangrijkste vraag te zijn wie de nummer 1 coureur is. Norris bleek in Australië sterk, terwijl Piastri juist in China domineerde. Hoewel de rijders op het circuit nog niet echt de strijd zijn aangegaan, lijkt dat de komende races te gaan veranderen. Pas dan gaan we zien wie zich de nummer 1 coureur mag noemen!
Verstappen blijft sterk
Verstappen wist in China de schade redelijk te beperken. Met een vierde plek stond hij niet op het podium, maar bleef hij wel tweede in het kampioenschap. Met een mindere auto weet hij zijn resultaat wel te maximaliseren, al zal het bij Red Bull Racing ook wel duidelijk zijn dat er werk aan de winkel is om Verstappen weer terug aan de top te krijgen.
Daarvoor is er zelfs een spoedbijeenkomst gepland op de fabriek in Milton Keynes, waar Verstappen met de monteurs het probleem moet zien op te lossen. Kortom, we verwachten nog genoeg spanning dit seizoen.
Hamilton, Leclerc en Russell outsiders
Kijken we naar de resultaten van Hamilton, Leclerc en Russell, dan moeten we concluderen dat zij vooralsnog een bijrol gaan spelen in het kampioenschap. Russell doet het met twee onopvallende podiumplekken nog goed en sprokkelt zo de punten bij elkaar.
Leclerc en Hamilton werden gediskwalificeerd in verband met een te licht gewicht van de auto (Leclerc) en een vloer die dunner was dan de regels voorschrijven in verband met te veel slijtage (Hamilton). Hierdoor raken beide coureurs van Ferrari al achterop in het kampioenschap.
Hamilton, Leclerc en Russell outsiders
Kijken we naar de resultaten van Hamilton, Leclerc en Russell, dan moeten we concluderen dat zij vooralsnog een bijrol gaan spelen in het kampioenschap. Russell doet het met twee onopvallende podiumplekken nog goed en sprokkelt zo de punten bij elkaar.
Leclerc en Hamilton werden gediskwalificeerd in verband met een te licht gewicht van de auto (Leclerc) en een vloer die dunner was dan de regels voorschrijven in verband met te veel slijtage (Hamilton). Hierdoor raken beide coureurs van Ferrari al achterop in het kampioenschap.
Belangrijke Trends en Observaties
- Vier teams strijden om de winst – McLaren, Ferrari, Mercedes en Red Bull zijn allemaal kanshebbers, met McLaren dat sterk aan het seizoen is begonnen.
- Interne strijd bij McLaren – Piastri en Norris zijn aan elkaar gewaagd; het is nog onduidelijk wie de nummer 1 rijder wordt.
- Verstappen onder druk, anderen in de schaduw – Verstappen presteert goed ondanks problemen bij Red Bull, terwijl Hamilton, Leclerc en Russell voorlopig geen hoofdrol spelen.
Odds voor Formule 1 2025
Laten we eens kijken naar de weddenschappen en odds voor de Formule 1 bij vertrouwde bookmakers. Persoonlijk raad ik Bet365 en Unibet aan vanwege hun uitgebreide aanbod aan F1 weddenschappen en hun gebruiksvriendelijke websites.
Favorieten voor de GP van Japan 2025
In Japan wist Max Verstappen namens Red Bull Racing de laatste drie edities op zijn naam te schrijven. Hoewel hij dus goede herinneringen aan het circuit heeft, zien de bookmakers hem niet als favoriet. Voor de Grand Prix van Japan worden Lando Norris, Max Verstappen en Oscar Piastri als de belangrijkste favorieten gezien.
Beide coureurs van McLaren wisten al een race op hun naam te schrijven, terwijl Verstappen natuurlijk de regerend wereldkampioen is. Toch is Lando Norris in mijn ogen de favoriet, met name vanwege zijn goede prestaties vorig jaar en de leiding die hij heeft in het kampioenschap.
Wedden op overwinning in F1 2025 – Favorieten
Bij Bet365 heb je tevens de mogelijkheid om in te zetten op het aantal overwinningen van een F1 coureur. Meer dan 10 overwinningen van Piastri levert je bijvoorbeeld 3.50 keer je inzet op, terwijl je voor Lando Norris 2.75 keer je inzet krijgt.
Deze hebben betrekking op alle races in het hele seizoen, waardoor het ook aankomt op de ontwikkelingen van de teams. Met de hogere quoteringen is het interessant om hierop in te zetten.
- Weet Verstappen bijvoorbeeld 7 of meer races te winnen, dan krijg je al 3.50 keer je inzet terug.
Voorspelling Formule 1 – Constructeurs Kampioenschap 2025
Bij de constructeurs hebben we in jaren niet zo’n spannende strijd gezien om de eerste plek. Het afgelopen seizoen begon Red Bull Racing enorm goed, maar halverwege het seizoen liet McLaren zien hoe je een auto doorontwikkelt. De Britse renstal kwam langszij en wist uiteindelijk de titel bij de constructeurs te claimen. Maar hoe ziet het huidige seizoen er dan uit?
McLaren imponeert met sterke prestaties van Norris en Piastri en leidt het kampioenschap met een voorsprong op Mercedes en Red Bull. De auto lijkt de snelste van het veld, maar blijft dat zo?
Ferrari geldt als gevaarlijke outsider dankzij de ervaring van Leclerc en Hamilton, ondanks een iets minder competitieve auto. Vorig jaar eindigden ze als tweede, dus onderschat ze niet.
Bij Red Bull en Mercedes heerst onzekerheid: rookies Lawson en Antonelli moeten zich nog bewijzen. Vooral hun ontwikkeling bepaalt of ze McLaren kunnen bijbenen in de titelstrijd.
F1 Stand 2025
# | Coureur | Punten | Wint | Polepositie |
---|---|---|---|---|
Formule 1 Race winnaars in 2025
RACE | DATUM | WINNAAR | TEAM | LAPS | TIME |
---|---|---|---|---|---|
GP Australië | 16 maart 2025 | 🇬🇧 Lando Norris | McLaren | 57 | 1:42:06.304 |
GP China | 23 maart 2025 | 🇦🇺 Oscar Piastri | McLaren | 56 | 1:30:55.026 |
GP Japan | 06 april 2025 | ||||
GP Bahrain | 13 april 2025 | ||||
Saoedi-Arabië | 20 april 2025 | ||||
GP Miami | 04 mei 2025 | ||||
GP Emilia-Romagna | 18 mei 2025 | ||||
GP Monaco | 25 mei 2025 | ||||
GP Spanje | 1 juni 2025 | ||||
GP Canada | 15 juni 2025 | ||||
GP Oostenrijk | 20 juni 2025 | ||||
GP Groot-Brittannië | 6 juli 2025 | ||||
GP België | 27 juli 2025 | ||||
GP Hongarije | 3 augustus 2025 | ||||
GP Nederland | 31 augustus 2025 | ||||
GP Italië | 7 september 2025 | ||||
GP Azerbeidzjan | 21 september 2025 | ||||
GP Singapore | 3 oktober 2025 | ||||
GP Verenigde Staten | 19 oktober 2025 | ||||
GP Mexico | 26 oktober 2025 | ||||
GP Brazilië | 9 november 2025 | ||||
GP Las Vegas | 22 november 2025 | ||||
GP Qatar | 30 november 2025 | ||||
GP Abu Dhabi | 7 december 2025 |
Terugblik F1 race China
Het raceweekend in China bestond voor het eerst dit F1-seizoen uit een dubbele kwalificatie, sprintrace en hoofdrace. Hierdoor konden er niet alleen meer punten behaald worden, maar kregen de coureurs ook minder tijd om aan het circuit te wennen. Hier lag ook nog eens nieuws asfalt, waardoor de slijtage op de band enorm bleek!
Hamilton wint sprintrace
In de kwalificatie liet Hamilton zien het nog niet verleerd te zijn. Na op zaterdag als snelste te kwalificeren, wist hij ook de sprintrace op zijn naam te schrijven. Dit was ook het moment dat de teams voor het eerst zagen hoe belangrijk het rijden in de ‘schone’ lucht is. Hamilton profiteerde, terwijl Verstappen en Piastri moeite hadden met de temperatuur en slijtage van de banden.
Een inhaalactie leverde Piastri uiteindelijk de tweede plek op, terwijl Verstappen het moest doen met een derde plek. Norris verkeek zichzelf op de kwalificatie en eindigde de sprintrace als achtste, waardoor hij de concurrentie dichterbij zag komen.
McLaren wederom sterk
In de race op zondag bleek McLaren wederom enorm sterk te zijn. Vrijwel de gehele race reden zij onbedreigd aan de leiding, terwijl achter hen de strijd om het podium doorging. Dit ging vooral tussen Mercedes en Ferrari, waarbij Russell de derde plek hard verdedigde.
Waar Hamilton het tempo niet kon bijbenen, mocht Leclerc het met een kapotte voorvleugel proberen. Ook hij wist de Mercedes coureur niet in te halen, ondanks dat hij er verschillende rondes kort achter reed. Hierdoor wist Russell wederom een plek op het podium te bemachtigen, waarmee hij sterk aan het seizoen begonnen is.
Verstappen reed lange tijd een onzichtbare race. Pas richting het einde van de wedstrijd leek er wat spanning aan te komen. Hamilton ging naar binnen voor verse banden, terwijl Verstappen het met één pitstop probeerde. Hierdoor zette hij Leclerc onder druk en wist hij de Monegask uiteindelijk nog bij te halen.
Norris in de problemen, Ferrari gediskwalificeerd
Norris kwam aan het einde van de race nog in de problemen door het wegvallen van de remdruk. Hierdoor wist Russell in de laatste ronde nog tot op 1,5 seconden te komen. Uiteindelijk redde de Brit het, maar moest hij het doen met een tweede plek achter teamgenoot Norris.
Beide Ferrari coureurs werden uiteindelijk gediskwalificeerd. Bij Leclerc bleek de auto 1 kilogram te licht te zijn, terwijl de slijtage aan de vloer van Hamilton ervoor zorgde dat deze te dun was. Verstappen moest het doen met een vierde plek, maar vooral de punten voor Ocon en Bearman (beiden Haas), Antonelli (Mercedes) en Albon (Williams) zorgde voor verbazing.
Ontwikkelingen F1 2025
Evenals andere seizoenen, zijn er ook dit seizoen een aantal dingen veranderd in de Formule 1. Hier hebben we de belangrijkste punten op een rij gezet.
Verhoogd minimumgewicht coureurs
Het minimumgewicht van coureurs wordt verhoogd van 80 naar 82 kilogram, vooral interessant voor langere coureurs als George Russell. Hierdoor hoeven zij minder strikt te diëten, wat tot minder gezondheidsklachten moet leiden. Het minimumgewicht van de auto’s zonder brandstof neemt daarmee toe van 798 naar 800 kilogram.
Aerodynamische veranderingen
Op aerodynamisch gebied verandert er weinig dit seizoen, voornamelijk omdat er in 2026 flinke veranderingen op het programma staan. Wel wordt er gekeken door de FIA naar mogelijke kleine verbeteringen die het inhalen gemakkelijker moeten maken. Dit alles om de Formule 1 voor te bereiden op de kleinere en lichtere auto’s van 2026.
Snelste raceronde vervalt
In 2025 zullen coureurs geen punt meer krijgen voor de snelste raceronde. Dit komt waarschijnlijk door de GP van Singapore, waarin Daniel Ricciardo een punt afpakte van Lando Norris. Op dat moment reed Daniel Ricciardo voor het zusterteam van Red Bull Racing. Door de mogelijke hulp van zusterteams te voorkomen, is besloten om het punt voor de snelste raceronde af te schaffen.
Extra tijd voor rookies
Vanaf het seizoen 2025 krijgen rookies niet 2 maar 4 keer in het seizoen de mogelijkheid om in een bolide van een team te rijden. Dit moet hen helpen om de stap naar de Formule 1 in de toekomst te maken. Op die manier kunnen ze sneller en meer ervaring opdoen.
Verplicht koelsysteem
Voor races waarbij de temperatuur oploopt tot boven de 30 graden zijn teams verplicht om een koelsysteem voor hun coureurs te introduceren. Dit verkoelende vest is voor de veiligheid van de coureurs. Dit zal voornamelijk van toepassing zijn op de races in het Midden-Oosten, Azië en de Europese zomerraces.